Vakbonden en directie Brussels Airlines bereiken nog geen akkoord, woensdag nieuwe gesprekken
Foto: BELGA

De piloten en de directie van Brussels Airlines zijn er maandagavond niet in geslaagd een uitweg te vinden uit het sociaal conflict bij de luchtvaartmaatschappij. De gesprekken worden woensdag voortgezet.

'Er is voorlopig nog geen akkoord, maar we hebben progressie gemaakt', reageert Filip Lemberechts (ACLVB). 'We zijn opgestegen, maar het is voor een lange vlucht.'

Collega Paul Buekenhout (LBC-NVK) stelde bij de directie 'een lichte bereidheid' vast. 'We komen woensdag opnieuw samen om het zeer technische dossier verder uit te klaren', aldus de vakbondsman. 'We moeten zorgen voor een goed voorstel waarmee we terug naar het personeel kunnen gaan.'

Maandagochtend hadden de bonden eerst een gesprek met de Raad van Bestuur. Daarna gingen de directie en de bonden rond de tafel zitten, samen met een sociaal bemiddelaar. De directie legde er een nieuw voorstel op tafel ‘met meer aandacht voor de work-life-balance’, aldus Brussels Airlines-woordvoerder Kim Daenen.

Zes extra verlofdagen

Er was sprake van drie procent meer vergoeding in de vorm van een zogenaamd cafetariaplan en zes extra verlofdagen voor zestigplussers, maar dat wezen de bonden af. Die lanceerden daarop een tegenvoorstel, waarover de directie zich dan weer moest buigen.

De vakbonden en directie slaagden er maandagavond dus niet in een akkoord te bereiken. Dinsdag wordt er gevlogen, woensdag wordt er opnieuw gestaakt. Die dag onderhandelen directie en vakbonden vanaf 10 uur rechtstreeks met elkaar. Om vijf uur komt de sociaal bemiddelaar erbij, om te kijken hoever het dossier staat. Voor de getroffen passagiers van die dag werden al vervangvluchten gezocht.

4,7 miljoen euro per dag

Door de staking van de piloten werd maandag driekwart van de vluchten van Brussels Airlines geschrapt. Elke stakingsdag kost de maatschappij naar eigen zeggen 4,7 miljoen euro. In totaal worden meer dan 60.000 passagiers getroffen door beide stakingsdagen.

Het sociaal conflict draait rond onder meer pensioenen, lonen en de balans tussen werk en privé. Het is pas de tweede keer dat er wordt gestaakt in de zestienjarige geschiedenis van de Belgische luchtvaartmaatschappij.