Steeds meer ongevallen aan wegenwerken: 'Nonchalante signalisatie helpt niet'
Themabeeld wegenwerken E40 Foto: Carlo Coppejans
Terwijl het totale aantal ongevallen in ons land daalt, gebeurden in drie jaar tijd net 30 procent méér ongevallen in de buurt van wegenwerken. Daarbij vielen ook 32 procent meer gewonden, al is het aantal dodelijke slachtoffers niet gestegen.

De cijfers komen van  Vias (het vroegere BIVV). In Vlaanderen is de toename van het aantal ongevallen bij wegenwerken iets minder uitgesproken, al bedroeg de stijging nog altijd 21 procent.

Naar een verklaring is het niet ver zoeken, zegt Vias-woordvoerder Stef Willems. ‘De laatste jaren zijn er gewoon meer wegenwerken. Dat er bovendien ook meer verkeer is, leidt dus tot meer ongevallen.’

De grootste stijging van het aantal ongevallen bij wegenwerken is niet te noteren op de snelwegen, maar op de kleinere wegen. Snelwegen zijn doorgaans veiliger, zegt Willems. ‘Er zijn geen kwetsbare weggebruikers of geen kruispunten, dus de weginfrastructuur is er zelden complex.’ 

Ook de betere signalisatie aan wegenwerken maakt snelwegen veiliger, zegt mobiliteitsexpert Kris Peeters. ‘Daar wordt er meer aandacht aan besteed, terwijl de plaatsing op andere wegen soms nogal nonchalant is. Verkeersborden staan bijvoorbeeld te vroeg voor de werken of te lang erna, waardoor bestuurders gewaarschuwd worden voor gevaar terwijl er verder op de weg niets te zien is. Dat komt de geloofwaardigheid niet ten goede.’

Mochten die werken realistischer en  dus duidelijker gesignaleerd worden, dan kan het aantal ongevallen dalen, beaamt  Willems. ‘Net zoals ook meer snelheidscontroles zouden helpen.’