Van krantenkiosk naar buurtwinkel
Foto: Lisa Van Damme
Zes jaar geleden telde Vlaanderen nog 1.975 krantenwinkels, vandaag amper 1.500. Vandaag start de campagne: 'Red de krantenwinkel'.

‘Door omstandigheden waarop de winkelier zelf geen vat heeft, krimpen de omzet en de winstmarge van de drie traditionele pijlers van de krantenwinkel: de tabaksverkoop, de persverdeling en de kansspelen’, zegt Luc Ardies van Unizo Winkelraad. ‘Geen wonder dat het aantal krantenwinkels in vrije val is. Daarom lanceren we vandaag het project “Red de krantenwinkel”.’

Geen vetpot
Vier op de tien krantenwinkels draaien met verlies, blijkt uit een analyse van financieel expert Luc Roesems: ‘Het bedrag dat een krantenwinkel overhoudt na aftrek van de aankopen, is in vier jaar tijd gehalveerd tot gemiddeld 22.440 euro. Van dat bedrag moeten dan personeel, eigen loon, belastingen en intresten op uitstaande schulden betaald worden. Geen wonder dat vier op de tien zaken netto verlies draaien, terwijl maar één op de drie genoeg overhoudt. Om een idee te geven: het gemiddelde maandloon van een uitbater is 1.666 euro bruto. In vergelijking met zes jaar geleden is de toestand dramatisch verslechterd.’

‘Meer dan ooit is het besef doorgedrongen dat de oplossing vanuit de sector zelf moet komen’, zegt Tom Vermeirsch van Ubiway Retail, dat zo’n 230 Press Shops uitbaat. ‘Het ordewoord is: uitbreiding van het assortiment. Acht op de tien uitbaters zijn daarvan overtuigd.’

Snacks, frisdranken en telefoonkaarten zijn al gemeengoed geworden. Nu komen het Postpunt en de pakjesophaaldienst voor e-commerce erbij. De krantenkiosk wordt een buurtwinkel met een breed bereik.

Pilootprojecten
Eén zaligmakende oplossing, bestaat niet, waarschuwt Luc Ardies. ‘Lokale omstandigheden bepalen welke assortimentsuitbreiding de beste is. In de omgeving van een school kan een kopiedienst interessant zijn, in een hippere stadsomgeving sigaren en sterkedrank. In een dorp waar de laatste bakkerij dicht is gegaan, kan broodverkoop een interessante optie worden. Daarom starten we vandaag met kleine pilootgroepen waarbij krantenwinkels experimenteren met nieuwe initiatieven, onder begeleiding van een financieel expert. Bedoeling: proefondervindelijk nagaan wat werkt en wat niet.’