De piloten van Brussels Airlines staken, wat te doen met uw ticket?
Foto: EPA

De piloten van Brussels Airlines staken op maandag 14 mei en woensdag 16 mei. Als u een ticket heeft voor een andere dag, is er geen probleem. Indien u maandag of woensdag vliegt, zijn er verschillende opties.

1. Welke vluchten worden geannuleerd?

Er worden 557 vluchten geannuleerd en er blijven 63.000 passagiers in de kou staan. Alleen de vluchten die Brussels Air­lines door een andere luchtvaartmaatschappij laat uitvoeren, vinden wel plaats.

2. Wat moet ik doen als ik een vlucht geboekt heb?

Brussels Airlines heeft ondertussen alle gedupeerden gecontacteerd. In sommige gevallen was dat onmogelijk, bijvoorbeeld als het reisbureau dat de boeking heeft gemaakt, geen contactgegevens doorgaf.

Brussels Airlines zal altijd een alternatief voorzien voor de passagiers. Passagiers kunnen hun vlucht omboeken bij Brussels Airlines, maar ook bij de zustermaatschappijen. ‘Als passagiers bij ons een andere vlucht boeken en die is duurder, dan betalen we het verschil terug’, zegt Kim Daenen van Brussels Airlines. Als er toch nog geen oplossing gevonden is, zal Brussels Airlines bij een concurrerende maatschappij een zitje voorzien voor de reiziger. 

Het is ook mogelijk om het ticket te laten terug­betalen.

Callcenter overbelast

Heel wat passagiers zakten gisteren af naar de luchthaven om hun ticket te laten omboeken, maar Brussels Airlines raadt aan om dat via zijn servicecentrum te doen. Hoewel dat versterkt is, blijven de wacht­tijden lang. Passagiers kunnen de luchtvaartmaatschappij ook contacteren via de sociale netwerken, aangezien het callcenter regelmatig overbelast is. Volgens de woordvoerster is er vaak meer dan een halfuur nodig per klant om een oplossing te vinden. 'We zoeken alternatieven binnen de groep Lufthansa en kijken ook bij de concurrentie', zegt Brussels Airlines-woordvoerster Wencke Lemmes. 'Dat is erg complex omdat ons voorstel de passagiers moet bevallen.'

3. Krijg ik een compen­satie?

‘We volgen de Europese regels en die bepalen dat je een compensatie krijgt’, zegt Daenen. ‘Dat geldt alleen voor de mensen die een terugbetaling vragen, niet voor een omboeking.’

De compensatie voor een vlucht van minder dan 1.500 kilometer bedraagt 250 euro en kan aangevraagd worden via de website van Brussels Airlines.