Nu al hinder bij Brussels Airlines door staking
Foto: Het Nieuwsblad
Reizigers die getroffen zijn door de aangekondigde staking bij Brussels Airlines, moeten flink wat geduld uitoefenen om hun problemen opgelost te zien. Ze kunnen wel aanspraak maken op compensatie.

Bij Brussels Airlines is nu al hinder door de pilotenstaking van volgende week maandag en woensdag. Zeker 75 procent van de vluchten is geschrapt (ofwel 557 vluchten) en daar worden zo’n 63.000 passagiers door getroffen. Het gaat niet alleen om reizigers die op die dagen vertrekken, maar ook om zij die nu vertrekken, en op een van die dagen terugkeren.

Veel passagiers moeten daarom last minute een andere (terug)vlucht boeken. Maar omdat het om zo’n korte termijn gaat, is het aanbod erg beperkt. Toch belooft Brussels Airlines dat het de meeste passagiers de komende dagen een voorstel voor een alternatieve vlucht zal doen.

30 minuten telefoneren

Wie zelf contact opneemt met de vliegtuigmaatschappij, moet geduld uitoefenen. Zo zijn de lijnen van het callcenter vaak bezet. Volgens woordvoerster Wencke Lemmens wordt met man en macht gewerkt om zo veel mogelijk passagiers te helpen, ‘maar het is niet gemakkelijk om voor 33.000 passagiers (van maandag, red.) tegelijkertijd een oplossing te zoeken.’

Het omboekingsproces vergt bovendien wel wat tijd. ‘Sommige gesprekken kunnen tot 30 minuten duren. We moeten samen met de passagier op zoek gaan naar de beste oplossing, maar het neemt wel wat tijd in beslag om een vlucht te vinden die én plaats heeft én past voor de reiziger.’

Nog volgens Lemmens kan de wachttijd aan de balie in Brussels Airport zelf, minstens even lang zijn. Ze raadt daarom af om speciaal naar de luchthaven te komen om iemand van de luchtvaartmaatschappij te spreken.

Op sociale media verschijnen intussen ook her en der bezorgde of gefrustreerde posts van passagiers die contact hebben proberen opnemen met Brussels Airlines.

Op zijn website garandeert Brussels Airlines wel verschillende verbindingen op maandag en woensdag. Het gaat om vluchten die Brussels Airlines door andere luchtvaartmaatschappijen laat uitvoeren. De luchtvaartmaatschappij raadt ook aan ‘om de status van uw vlucht na te kijken op maandag en woensdag vooraleer naar de luchthaven te komen’.

Compensatie?

Passagiers die hun vlucht noodgedwongen moeten omboeken naar een duurdere vlucht, zullen het verschil terugbetaald krijgen. Dat bevestigt Kim Daenen van Brussels Airlines. Het is ook mogelijk om het ticket te laten terugbetalen. ‘We volgen de Europese regels en die bepalen dat je een compensatie krijgt’, zegt Daenen. ‘Dat geldt alleen voor de mensen die een terugbetaling vragen, niet voor een omboeking.’ De compensatie voor een vlucht van minder dan 1.500 kilometer bedraagt 250 euro en kan aangevraagd worden via de website van Brussels Airlines.