Vervloekte ‘Don Quixote’ mag dan toch naar Cannes
Terry Gilliam Foto: AFP

Een rechter in Parijs heeft beslist dat ‘The man who killed Don Quixote’ van Terry Gilliam dan toch in première mag gaan op het filmfestival van Cannes.

29 jaar lang al werkt regisseur Terry Gilliam aan zijn droom: een film geïnspireerd door ‘Don Quichot van La Mancha’ van Miguel de Cervantes. In 1998 ondernam hij al een eerste poging om ’The man who killed Don Quixote’ te draaien met Jean Rochefort, Johnny Depp en Vanessa Paradis, maar moest de opnames staken door een spectaculaire opeenvolging van pech. Al die tijd bleef hij proberen om een nieuwe productie op de rails te krijgen. In 2016 kon hij dan toch opnemen, met Adam Driver, Jonathan Pryce en Olga Kurylenko. Zijn film werd geselecteerd als slotfilm in Cannes: het leek echt te lukken dit keer.

Maar toen daagde de Portugese producent Paulo Branco op, een man die faam maakte als arthouseregisseur en werkte met David Cronenberg, Wim Wenders en Chantal Akerman. Branco was een tijdlang producent van deze nieuwe film, maar haakte af. Hij beweerde recent dat de rechten op de film nog altijd bij hem liggen en dat Gilliam hem nog geld moet. Hij stapte naar de rechtbank om de vertoning in Cannes te laten blokkeren. De rechter stelt hem nu in het ongelijk. De film kan ongestoord het festival afsluiten op 19 mei.

Dat liet een opgeluchte festivaldirecteur Thierry Frémaux weten net voor de première van ‘Donbass’ van Sergej Loznitsa, de openingsfilm van nevencompetitie Un Certain Regard. De officiële Twitterpagina van de film bevestigt het nieuws.

Kleine domper op feestvreugde

De hele heisa moet Terry Gilliam onnoemelijk veel stress hebben bezorgd. De 77-jarige regisseur van meesterwerken als ‘Brazil’ en ’12 monkeys’ moest zich begin deze week in het ziekenhuis laten opnemen voor een beroerte. Op zijn Twitterpagina meldt hij dat het plots beter gaat: ’Na dagen van rust en bidden tot de goden ben ik hersteld en gezond. En zo is ’The man who killed Don Quixote’!’

Een kleine domper op zijn feestvreugde is misschien wel dat Amazon zich heeft teruggetrokken uit het project, mogelijk als een gevolg van de strijd in de rechtbank. Dat heeft geen gevolgen voor de première in Cannes of voor de release in Europa, maar betekent dat de film geen verdeler meer heeft in de Verenigde Staten. Niet dat zoiets niet kan veranderen als de film in Cannes een succes blijkt.

In ieder geval zal de film de geschiedenis ingaan als hét schoolvoorbeeld van films die een helse productie kenden. In totaal ondernam Gilliam negen mislukte pogingen. De tiende keer is het nu wel prijs. Maar helemaal zeker zijn we pas op 19 mei.