Kennedytunnel opnieuw volledig open richting Gent, in andere richting nog rijstrook versperd

Wie vandaag in of uit Antwerpen rijdt, zal nog altijd veel verkeershinder ondervinden door de werken in de Kennedytunnel. ‘Wie van Gent naar Hasselt wil, rijdt beter via Brussel’, zegt het Vlaams Verkeerscentrum.

In de nacht van maandag op dinsdag herstelden technici de kapotte verlichting gedeeltelijk, waardoor de tunnel richting Gent al volledig vrijgesteld kon worden. Richting Nederland blijft de rechterrijstrook afgesloten. Technici zullen daar in de nacht van dinsdag op woensdag van 21 uur tot 5.30 uur ’s ochtends aan voortwerken.

De Liefkenshoektunnel is vandaag opnieuw tolvrij gemaakt in de richting van Nederland. ‘Het zal nog altijd erg druk zijn in de regio’, klinkt het bij het Vlaams Verkeerscentrum. ‘Wie kan, neemt beter het openbaar vervoer. Het is aangeraden om de regio volledig te vermijden met de wagen. De werken zullen de hele dag voelbaar blijven, zéker in de richting van Antwerpen.’

Wie toch in de wagen kruipt, kan proberen om te rijden via Brussel.

Hinder

De verlichtingsarmaturen in de Antwerpse Kennedytunnel bleken maandagochtend op verschillende plaatsen los te komen, waardoor het risico bestaat dat ze op het wegdek belanden. Om de veiligheid van de weggebruikers niet in het gedrang te brengen, werd de rechterrijstrook in beide richtingen afgesloten voor het verkeer. Dat veroorzaakte heel wat hinder: al van voor het middaguur ontstonden vertragingen en de avondspits was uitzonderlijk druk. Zelfs op de omleidingsroute liep alles vast: in en rond de Liefkenshoektunnel, die tolvrij was gemaakt, was er traag tot stilstaand verkeer.

De Kennedytunnel zou sowieso in de nacht van maandag op dinsdag (richting Gent) en van dinsdag op woensdag (richting Antwerpen) afgesloten worden voor onderhoudswerken. Dan zou ook een tijdelijke oplossing voor de verlichtingsarmatuur worden gezocht.

‘Die renovatie was binnen twee jaar gepland, maar we schuiven dat een jaar naar voren’, zegt Jef Schoenmaekers van het Agentschap Wegen en Verkeer. ‘Het probleem dat nu opgedoken is, is allicht een gevolg van een fout bij het monteren van de armaturen meer dan twintig jaar geleden. Er zijn twee metalen tegen elkaar geplaatst die een onderlinge chemische reactie geven, wat tot corrosie leidt.’