Verlichting Kennedytunnel kwam allicht los door chemische reactie tussen metalen
Foto: rr
De verlichtingsarmatuur van de Kennedytunnel is allicht losgekomen door corrosie omwille van een onderlinge chemische reactie van twee metalen die gebruikt werden bij de verbinding tussen de armatuur en de rails waaraan die hangt.

Dat stelt het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). De schade is het grootst boven de rechterrijstrook in beide tunnelkokers, maar ook de armatuur van de andere rijstroken zullen voor alle zekerheid een nachtelijke noodherstelling ondergaan.

De Kennedytunnel zou sowieso in de nacht van maandag op dinsdag (richting Gent) en van dinsdag op woensdag (richting Antwerpen) afgesloten worden voor onderhoudswerken. AWV zal tijdens die twee nachten nu ook de verlichtingsarmatuur tijdelijk herstellen in afwachting van een grondige renovatie volgend jaar.

Fout bij monteren

'Die renovatie was binnen twee jaar gepland, maar we schuiven dat een jaar naar voor', zegt Jef Schoenmaekers van AWV. 'Het probleem dat nu is opgedoken, is allicht een gevolg van een fout bij het monteren van de armatuur destijds, meer dan twintig jaar geleden. Er zijn twee metalen tegen elkaar geplaatst die een onderlinge chemische reactie geven, wat tot corrosie leidt. Het is niet eerder opgedoken bij inspecties, omdat het niet zo eenvoudig visueel vast te stellen valt. In de toekomst gaan we er wel rekening mee houden dat dit kan gebeuren en dus meer diepgaande inspecties uitvoeren.'

Waarom het probleem zich vooral manifesteert aan de rechterrijstrook is volgens AWV niet duidelijk. Tot woensdagochtend zal de rechterrijstrook in beide tunnelkokers afgesloten blijven uit veiligheidsoverwegingen. Maandagavond leidde dat al tot een loodzware Antwerpse avondspits, ondanks het tijdelijk tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel.

'Het meest opvallende probleem was de A12 vanuit Nederland, waar je normaal gezien niet zo'n drukke verkeersstroom hebt tijdens de avondspits', zegt Peter Bruyninckx van het Verkeerscentrum. 'Maar nu stond je al stil vanaf Stabroek. Ook de omleiding via de Liefkenshoektunnel raakte snel volledig verzadigd.'