Onverwacht twee mysteries ontrafeld tijdens zoektocht naar MH370
Wrak uit de 19e eeuw, gevonden tijdens de zoektocht naar vlucht MH370 Foto: EPA-EFE

Na een vier jaar lange zoekoperatie in de Indische Oceaan is er nog steeds geen spoor gevonden van het vermiste MH370-toestel. De zoektocht leidde wel tot het ontrafelen van twee mysteries rond scheepswrakken die in de 19de eeuw plots verdwenen.

Onderzoekers tasten nog steeds in het duister over de oorzaak van de verdwijning van vlucht MH370 van Malaysian Airlines, die in 2014 tussen Kuala Lumpur en Peking op mysterieuze wijze verdween met 239 inzittenden aan boord. Tijdens hun zoektocht vonden ze wel twee opmerkelijke wrakken.

Volgens experts gaat het niet over wrakstukken van een vliegtuig maar over twee vrachtschepen. Het houten en het ijzeren schip werden allebei hoogstwaarschijnlijk gebruikt om steenkool te transporteren in de 19de eeuw.

Met behulp van ‘onderwaterdrones’ konden de onderzoekers foto’s nemen van de wrakken en een staal van de steenkool verzamelen. Uit analyse van het eerste wrak bleek de steenkool afkomstig te zijn uit Groot-Brittannië, vermeldt het Western Australian Museum report. ‘Alles wijst erop dat het schip is gezonken als gevolg van een ramp zoals bijvoorbeeld een explosie. Ontploffingen kwamen immers vaak voor bij het vervoer van steenkool’, vertelt Ross Anderson, curator van het maritiem archeologische afdeling van het museum.

W. Gordon en Magdala

Maritieme historici publiceerden op dinsdag een lijst met mogelijke identiteiten van de twee scheepswrakken. Volgens Anderson zou het gaan om de W. Gordon of de Magdala.

Dat eerste schip volgde de route van Schotland naar Australië toen dat verdween in 1877, de Magdala nam in 1822 de route van Wales naar Indonesië.

De restanten van het eerste schip werd op 19 mei 2015 gevonden, 7 maanden later was er sprake van een tweede vondst. Deze lagen 2.300 kilometer ten zuidwesten van Australië verspreid en bevonden zich ongeveer 3,7 km onder het wateroppervlak.

De wetenschappers van het Western Australian Museum kregen de opdracht om het materiaal verder te onderzoeken. Zo kunnen de precieze oorzaken van beide scheepsrampen na meer dan 200 jaar alsnog gevonden worden.