Uitzonderlijk: tweede incident voor Amerikaanse vliegreus
Foto: Twitter @Dro_AA

Vliegmaatschappij Southwest Airlines heeft opnieuw een voorzorgslanding moeten maken, nadat er een raampje van een vliegtuig was gebarsten. Het is het tweede incident in een maand tijd voor de moeder van de lowcostpassagiersvluchten. ‘Uitzonderlijk, maar niet problematisch.’

Een Boeing 737-700 van Southwest Airlines heeft tijdens een vlucht van Chicago naar Newark een noodlanding moeten maken vanwege een gebarsten raampje. ‘Dat is zeker uitzonderlijk’, zegt Eddy Van de Voorde, luchtvaartexpert van de Universiteit Antwerpen.

De maatschappij bevestigde de noodlanding, maar gaf eerst niet aan dat er een raampje zou zijn gebarsten. Wel zei Southwest dat de druk gelijk bleef en dat het toestel uit dienst is genomen. Later liet de maatschappij weten dat er mogelijk een barst was in de buitenste laag van een raampje. ‘Momenteel wordt er alles gecontroleerd. Er zijn verschillende procedures voor’, aldus Van de Voorde.

 

Het is het tweede incident in drie weken tijd bij Southwest. Op 17 april ging de linkermotor van een Boeing 737-700 kapot. Daarbij doorboorden brokstukken metaal een raampje. De druk viel weg, zuurstofmaskers kwamen tevoorschijn en een vrouw werd gedeeltelijk naar buiten gezogen. Zij overleed na de landing.

Zeer betrouwbaar

Maar zijn de twee incidenten nefast voor het imago van de oranje-paarse vloot van de lowcostmaatschappij? ‘Dit zijn volgens mij twee afzonderlijke incidenten’, zegt de professor, die benadrukt dat alle incidenten in de sector uitvergroot worden. ‘De luchtvaartindustrie is het best gecontroleerde lab ter wereld.’

Volgens Van de Voorde schaden de incidenten Southwest heel weinig. ‘De maatschappij is zeer betrouwbaar, heeft een jonge vloot en heeft jaren zonder incidenten achter de rug.’ Ook het aantal passagiers valt niet terug na de recente gebeurtenissen. ‘Er zijn weinig alarmerende berichten en de cijfers blijven stabiel.’

Van de Voorde benadrukt dat veel klanten ook met Southwest blijven vliegen omdat ze geen alternatief hebben. ‘Net zoals Ryanair vliegt Southwest op niet voor de hand liggende locaties. Door het opportunisme hebben klanten soms geen alternatief.’

Momenteel is nog onduidelijk wat de twee incidenten veroorzaakte. ‘Het kan zowel aan de motoren, de elektronica als het frame liggen.’ Na het incident van 17 april heeft de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA een onderzoek ingesteld naar het type motoren van de Boeing 737, de CFM56-7B-motoren, en de schroeven.

Uitzonderlijk: tweede incident voor Amerikaanse vliegreus
Een onderzoekt kijkt naar de ontplofte motor Foto: REUTERS