Zwak kwartaal en zwakke vooruitzichten voor Bpost
Koen Van Gerven Foto: REUTERS

Bpost heeft in het eerste kwartaal aanzienlijk minder winst geboekt dan in dezelfde periode vorig jaar. Ook de vooruitzichten voor de rest van 2018 zijn aan de magere kant.

In de eerste drie maanden van dit jaar versnelde de daling van de brievenpost, terwijl ook de advertentiepost zwak scoorde. De volumes daalden met 6,6 procent, tegenover een daling van 5,8 procent vorig jaar. De binnenlandse pakjesmarkt blijft het daarentegen uitstekend doen, en boekte een groei van 28,3 procent in het eerste kwartaal.

Topman Koen Van Gerven wijst er in een persbericht op dat het bedrijf bezig is met een herstructurering. ‘De drie belangrijkste uitdagingen waarop we zullen focussen, zijn de daling van de volumes in brievenpost, de groei van de pakjespost en Radial, het vorig jaar overgenomen Amerikaanse e-commercebedrijf’, klinkt het.

Gestegen personeelskosten

De bedrijfsopbrengsten voor Bpost stegen weliswaar met bijna 200 miljoen euro, maar de kosten namen nog meer toe (+212,5 miljoen euro). Dat wijt Bpost aan gestegen personeelskosten en hogere uitgaven aan uitzendarbeid, als gevolg van hogere pakjesvolumes, loonstijgingen en een hoger absenteïsme, net als hogere transportkosten, hogere huurkosten en ‘projectgerelateerde kosten’.

De brutowinst daalde met 36,8 miljoen euro, tot 140,2 miljoen. Netto bleef er 72,3 miljoen euro winst over. Dat is 22,1 miljoen euro minder dan in dezelfde periode vorig jaar.