Primark tekent voor schonere kledij, maar...
Opening Primark Antwerpen Foto: rr
Op de Antwerpse Meir werd maandagochtend een zesde Belgisch filiaal van Primark geopend. Het werd een overrompeling, ondanks de aanhoudende kritiek op de arbeidsomstandigheden. Dat de winkelketen nu intekent op het ‘Ethical Trading Initiative’ noemt Huib Huyse van het Hiva 'nogal vrijblijvend’.

‘Primark probeert, na een aantal kritische rapporten in onder meer het Verenigd Koninkrijk, een inhaalbeweging te maken op het vlak van arbeidsvoorwaarden’, zegt Huib Huyse, hoofd van de onderzoeksgroep duurzame ontwikkeling van het Hiva (KU Leuven).

Het bedrijf tekende onder meer in op het ‘Ethical Trading Initiative’, dat ijvert voor betere arbeidsomstandigheden voor de werknemers van kledingproducenten. Dat werd extra benadrukt bij de opening van het nieuwe Antwerpse filiaal. Daar stonden honderden mensen urenlang in de regen aan te schuiven om als eerste te kunnen shoppen in de 5.900 m² grote winkel.

‘Bij het “Ethical Trading Initiative” is er veel aandacht voor het sensibiliseren van bedrijven, het delen van "goeie praktijken" en het opzetten van proefprojecten, maar er zijn geen bindende maatregelen aan verbonden. Het blijft daardoor vrijblijvend', aldus Huyse.

Het blijft moeilijk in te schatten hoe ketens echt omgaan met hun leveranciers, omdat niet alle informatie beschikbaar is. Primark gaat er zelf prat op lage prijzen te kunnen aanbieden omdat ze niet inzetten op reclame, en omdat ze de kledij in grote massa kunnen aankopen. ‘Maar experts blijven erbij dat het bijna niet doenbaar is om een leefbaar loon aan te bieden bij zo'n lage verkoopprijzen’, zegt Huyse.

Om de zogenoemde race-to-the-bottom te vermijden stelt Huyse voor de aankooppraktijken van de bedrijven aan te pakken. ‘Bedrijven zouden onderling afspraken kunnen maken om een leefbaar loon te bieden aan de werknemers van de producenten.’

Niet aan consument overlaten

‘Men mag het niet volledig aan de consument overlaten om te bepalen wat eerlijke kledij is en wat niet’, vindt Huyse. ‘Het is als consument trouwens heel moeilijk om ethisch verantwoorde kledij te kopen, zelfs binnen een merk kunnen er verschillen zijn. En het is niet per se zo dat een duurder kledingstuk ook in betere omstandigheden gemaakt is.’

Huyse pleit voor een beter beleidskader, en afspraken op hoog niveau. ‘België moet niet alleen sensibiliseren, maar ook betere structuren creëren.’