Bosch claimt ‘beslissende doorbraak’ die dieselauto zal redden
Foto: AFP

Het Duitse technologiebedrijf Bosch zegt een oplossing gevonden te hebben om de dieseluitstoot drastisch te verminderen. Tot tien keer minder dan nodig in 2020.

Vandaag ligt de uitstoot van stikstofoxide (NOx) bij dieselwagens (ook de modernste) nog altijd een stuk hoger dan bij benzinewagens. Maar als het ligt aan het Duitse technologiebedrijf Bosch, een van de grootste toeleveranciers van de autosector, zal dit snel veranderen.

13 milligram per kilometer

‘Er is een toekomst voor de dieselauto’, verklaarde Bosch-voorzitter Volkmar Denner vandaag bij de presentatie van de jaarcijfers in Stuttgart. Daarin kondigde de topman een nieuwe uitlaattechnologie aan die de uitstoot van NOx spectaculair zal doen verminderen. De nieuwe technologie bestaat uit een combinatie van nieuw ontwikkelde injectietechnologie, temperatuurmanagement in de motor, luchtsysteem en het gebruik van artificiële intelligentie.

De nieuwe, strengere normen die van kracht worden in 2020 leggen die de uitstootlimiet voor NOx op 120 milligram per kilometer tegen 2020. Bosch beweert dat de nieuwe uitlaattechnologie de uitstoot kan beperken tot 13 milligram per kilometer voor standaardtrajecten. Tot tien keer minder dus. In een stadsomgeving zou dat oplopen tot 40 milligram per kilometer.

Enkel nieuwe dieselwagens

Bosch denkt dat daardoor de rijverboden voor dieselauto’s in de Duitse steden niet meer nodig zijn. ‘Uitstoot is binnenkort geen probleem meer. Vandaag willen wij voorgoed een halt toeroepen aan de discussies over het einde van diesel’, verklaarde Denner vandaag.

De topman van Bosch zegt met verschillende autofabrikanten te praten over de toepassing van de technologie. De nieuwe technologie kan wel niet ingebouwd worden in bestaande dieselwagens, enkel in nieuwe dieselwagens.

Onder vuur in dieselgate

De aankondiging van Bosch is opmerkelijk omdat het bedrijf zowel in de VS als Duitsland onder vuur ligt voor hun mogelijke rol in het dieselgate-schandaal. Een gemeenschappelijke studie van de universiteit van Californië in San Diego en die van de Ruhr in het Duitse Bochum met steun van de Europese onderzoeksraad, bevestigde vorig jaar dat de Duitse toeleverancier Bosch de software zou hebben gemaakt waarmee Volkswagen zijn uitstoot jarenlang kon vervalsen.