Fietsers winnen race naar stadscentrum tijdens ochtendspits
Foto: Jan Van der Perre

De fiets is het snelste transportmiddel vanuit de rand naar het centrum van een stad tijdens de ochtendspits. Dat moet blijken uit de zogenaamde ‘spitstest’ van de Fietsersbond, waaraan dinsdagochtend acht teams in Brussel, Gent en Antwerpen deelnamen.

De fiets bleek steeds sneller te zijn dan het openbaar vervoer, maar ook sneller dan de auto. De voorsprong van de fiets op het openbaar vervoer varieerde van vijf minuten tot een half uur. De auto kwam meestal tien minuten tot een kwartier later aan dan de fiets.

De teams vertrokken dinsdagochtend rond 8 uur vanuit de rand van Gent (Wetteren, Melle, Destelbergen), Brussel (Tervuren, Jezus-Eik, Asse) en Antwerpen (Boechout, Aartselaar) naar respectievelijk de Stadshal, het Beursplein en de Grote Markt.

De fiets kwam vanuit alle vertreklocaties als eerste aan, behalve vanuit Boechout naar Antwerpen. Daar haalde de combinatie van plooifiets en openbaar vervoer als eerste de eindstreep.

‘Sneller en betrouwbaarder’

De Fietsersbond deed in oktober vorig jaar ook al eens een gelijkaardig experiment in Brussel. Ook toen bleek de fiets het meest effectieve vervoersmiddel op korte (tot vijf kilometer) en middellange afstand (tot vijftien kilometer), zeker tijdens de spits.

‘De fiets is niet alleen sneller maar ook en vooral betrouwbaarder dan andere transportmiddelen’, aldus de Fietsersbond. ‘Het openbaar vervoer heeft vaak last van vertragingen tijdens de spitsuren. En ook het autoverkeer loopt tijdens de spits vast bij het minste probleem.’

Maar zelfs op een lange afstand trok de fietser dinsdagochtend aan het langste eind. De afstand van Wetteren naar de Gentse Stadshal bedraagt 18 kilometer, toch deed de auto veertien minuten langer over dat traject dan de fiets (52 minuten tegenover 38 minuten voor de fiets).

Veilige fietsverbindingen

De Fietsersbond hamert nog eens op de nood aan investeringen in veilige fietsverbindingen in de stadsrand en tussen kernen. De overheden wordt gevraagd om zowel schoolomgevingen als werkomgevingen fietsveilig te maken.

‘Enkel zo zullen meer mensen de fiets gebruiken en ervaren dat de fiets het meest effectieve vervoermiddel is. Veilige fietsomgevingen rond scholen zullen mensen overtuigen om de kinderen met de fiets naar school te brengen, om dan meteen door te fietsen naar het werk.’