Verkoop deel Brussels Airport kan starten
Foto: BELGA

Het infrastructuurfonds Macquarie, dat 36 procent van de aandelen Brussels Airport bezit, kan eindelijk werk maken van een verkoop. Het dossier zat een jaar lang geblokkeerd. De verkoop zou 1,5 miljard tot 2 miljard euro kunnen opbrengen.

De Australische groep Macquarie werkt al sinds februari vorig jaar aan een verkoop van zijn deelneming van 36 procent in Brussels Airport. Het nam daarvoor JP Morgan in de arm, maar de verkoopplannen werden gedwarsboomd door een conflict met mede-aandeelhouder Ontario Teachers’ Pension Plan.

Die wilde niet dat Macquarie de boer op ging met vertrouwelijke informatie over de luchthaven. Ontario Teachers had een voorkooprecht op de aandelen van Macquarie. Het pensioenfonds kocht in 2011 een pakket van 39 procent in Brussels Airport over van het Australische fonds. 

Volgens onze informatie moet Macquarie verkopen om technische redenen. Het bracht zijn aandelen onder in een infrastructuurfonds met beperkte levensduur. Het fonds, Macquarie European Infrastructure Fund I (Meif I), is al een poosje aan het uitverkopen. Het belang in Brussels Airport is de laatste deelneming van Meif I.

Handel in luchthavens

Parallel met de beoogde verkoop van zijn aandelen in Brussels Airport, bekeek Macquarie ook om zijn aandelen in de luchthaven van Kopenhagen te verkopen aan het Deense fonds ATP Group. Ook daar is Ontario Teachers aandeelhouder. Het kwam in september al tot een akkoord. Nog in september verkocht Macquarie zijn belang in het Britse Bristol Airport aan Ontario Teachers.

Volgens De Tijd zou een verkoop van de aandelen in Brussels Airport 1,5 miljard euro kunnen opbrengen. Sommigen waren gisteren nog optimistischer. Ik hoor dat gesproken wordt van een vork van 17 keer tot 23 keer de brutobedrijfswinst, zegt een betrokkene aan De Standaard. ‘Het kan dus 1,7 miljard à 2 miljard euro worden.’

Luchthavens zijn aantrekkelijke infrastructuur omdat verwacht wordt dat de luchtvaart de komende twintig jaar alleen maar zal groeien. De luchthavens zijn meestal zeker van hun inkomsten, terwijl de luchtvaartmaatschappijen een belangrijk operationeel risico lopen. Vooral pensioenfondsen en verzekeraars beleggen graag in infrastructuur. Die investeringen bieden een stabiel inkomen op lange termijn.

Veelvoud van wat overheid kreeg

De waardering van Brussels Airport - die dus zou kunnen oplopen tot bijna 6 miljard euro - is een veelvoud van wat in 2004 werd betaald bij de privatisering van de luchthaven. De toenmalige regering beslist in 2003 de luchthaven te privatiseren, niet lang na het faillissement van Sabena in september 2001. De privatisering paste toen in een bredere golf van verkoop van overheidsgebouwen en de beursgang van Proximus. 

Macquarie betaalde in 2004 zo’n 735 miljoen euro voor een belang van 70 procent. 352 miljoen ging naar de overheid, de rest naar een tiental privé-investeerders. De federale overheid behield aanvankelijk 30 procent, maar dat werd later 25 procent plus één aandeel. Macquarie zelf verkocht later een deel van zijn belang aan het pensioenfonds Ontario Teachers.

De staat zou zijn blokkeringsminderheid van 25 procent plus één aandeel behouden.