Proficiat, u koos ooit voor tv-reclame op maat
Foto: Telenet
Met een grote e-mailcampagne informeert Telenet zijn klanten dat ze tv-reclame op maat ontvangen. Al hebben ze daar misschien niet bewust voor gekozen.

'We bezorgen jou een persoonlijke tv-ervaring: we gebruiken je gegevens ook om de tv-spots die je te zien krijgt, af te stemmen op jouw voorkeuren en interesses (en die van je gezin). Kijk je bijvoorbeeld fanatiek naar atletiek? Dan zie jij voortaan sneller een reclamespot over sportartikelen.' Zo klinkt het in een e-mail die heel wat Telenet-klanten de afgelopen dagen ontvingen.

Daarmee wil het bedrijf hen op de hoogte brengen van wijzigingen die het doorvoert nu de Europese privacywetgeving GDPR dichterbij komt. Het bewuste tekstje krijgen de Telenet-klanten te zien die hun privacyniveau op drie hebben staan, het op één na minst privacyvriendelijke niveau. Maar dat is bijna iedereen. ‘Het merendeel van onze klanten zit op niveau drie’, zegt Telenets woordvoerster Isabelle Geeraerts.

Dat betekent dat al die klanten sinds september gepersonaliseerde tv-reclame te zien krijgen. Nochtans had de Privacycommissie in 2016 nog gesteld dat Telenet daar expliciet toestemming voor moest vragen. Maar afgelopen zomer, na onderhandelen, kwam er een compromis uit de bus: alleen nieuwe klanten moeten actief akkoord gaan. Bestaande klanten niet. Voor hen volstaat dat Telenet hen informeert, wat het nu dus doet. Telenet vertelt er ook keurig bij dat de klant die privacyinstellingen zelf kan aanpassen.
De beslissing heeft overigens niet alleen betrekking op Telenet, maar ook op Proximus, dat evenzeer inzet op gepersonaliseerde tv-reclame.

Ooit ging u akkoord
Hoe komt het dat de Privacycommissie zo van mening is veranderd? ‘Aanvankelijk gingen we ervan uit dat in de algemene voorwaarden niets stond over het monitoren van kijkgedrag’, zegt Gert Vermeulen, commissaris bij de Privacycommissie. ‘Maar na onderzoek bleek dat het er al vele jaren instond, zij het in een minder uitgewerkte versie. De bestaande klanten waren er dus al eerder mee akkoord gegaan.’

Vermeulen erkent dat de situatie verre van ideaal is. De meeste klanten wisten destijds immers niet waarmee ze instemden. En al zeker niet met het monitoren van hun kijkgedrag voor advertentiedoeleinden, in een toen nog verre toekomst. Omdat amper iemand die voorwaarden leest. ‘Een document van 20 bladzijden, daar begin je niet aan’, klinkt het.

Toch had de Privacycommissie volgens hem geen grond om Telenet te verplichten zijn klanten om toestemming te vragen. ‘We kunnen de arm van een bedrijf niet omwringen voor iets dat commercieel heel lastig is, en juridisch niet nodig.’
Volgens Vemeulen is met GDPR beterschap op komst. 

‘Twijfel over rechtsgeldigheid’
‘Typisch, die Privacycommissie’, reageert Matthias Dobbelaere, jurist bij deJuristen. Hij gaat niet akkoord met de houding van de Privacycommissie dat ze door oude algemene voorwaarden van Telenet voor het blok zou zijn gezet.

‘Om voorwaarden toepasbaar te maken moet de consument geïnformeerd worden op een duidelijke manier’, zegt hij. ‘Meestal zijn dergelijke voorwaarden opgesteld louter in het belang van diegene die ze schrijft.’ Al te vaak zijn die voorwaarden niet leesbaar opgesteld, stelt Dobbelaere.  ‘Waardoor je kan gaan twijfelen aan de rechtsgeldigheid ervan.’ Hij is bijzonder cynisch over de houding van de Privacycommissie. ‘De telecomoperatoren in dit land hebben vaak weinig te vrezen van onze Privacycommissie. En dat lijkt er niet op te veranderen.’

Telenet zelf zegt dat het met de mails die het nu uitstuurt, zijn nieuwe privacy-policy, geschreven in de geest van GDPR, ‘extra in de verf wil zetten.’ De woordvoerster beklemtoont dat Telenet, toen het bekendmaakte dat het met gepersonaliseerde tv-reclame wilde starten, ook aan alle klanten een brief of e-mail heeft gestuurd. ‘Wij communiceerden toen duidelijk’, klinkt het. ‘En we doen dat nu opnieuw.’