Flickr verkocht aan Smugmug
Foto: Fotolia

Fotosite Flickr, jarenlang een onderdeel van Yahoo, is verkocht aan concurrent Smugmug.

Flickr werd opgericht in 2004 en een jaar later overgenomen door Yahoo. Een internetgigant die (ook toen al) over zijn hoogtepunt heen was, maar wel nog over forse financiële middelen beschikte. Voor veteranen van de digitale fotografie is het grootste nieuws waarschijnlijk, dat Flickr in 2018 nog altijd bestaat. Sterker nog: de website zou nog zo’n 100 miljoen gebruikers hebben, al is niet duidelijk hoeveel daarvan nog echt actief nieuwe foto’s uploaden. Over de jaren zijn er wel miljarden foto’s bewaard.

Erg veel heeft Yahoo met zijn overname nooit aangevangen, Flickr werd jarenlang verwaarloosd. Google, Apple, Facebook en anderen profiteerden daarvan om gebruikers te overtuigen, foto’s bij hen te bewaren.

Maar Yahoo is inmiddels zelf, na jaren op de sukkel, opgekocht door Verizon en daar gefuseerd met een andere oudgediende van het internet: AOL. Het resulterende bedrijf, Oath, is eigenaar van een aantal veelgebruikte websites en -diensten als Tumblr, Yahoo Mail en Huffpost. Flickr paste blijkbaar niet meer goed tussen.

Nu komt de fotosite terecht bij Smugmug, een veel kleinere website om foto’s te delen. Smugmug bestaat al sinds 2002, en richt zich vooral op (semi-)professionele fotografen. Het grote verschil met andere fotosites is dat het geen gratis basisversie aanbiedt. De goedkoopste formule kost zo’n 4 euro per maand.

Smugmug belooft dat Flickr in zijn huidige vorm, en gratis, blijft bestaan ‘voor de voorzienbare toekomst’. Wel zal Flickr op termijn gebruik maken van dezelfde infrastructuur als Smugmug.