Gucci en Guess begraven de strijdbijl
Foto: BELGAIMAGE

Na negen jaar procederen zijn Gucci en Guess tot een overeenkomst gekomen over het gebruik van hun respectievelijke logo’s. Dat hebben beide bedrijven laten weten in een gezamenlijk bericht.

Gucci en Guess noemen de overeenkomst ‘een belangrijke stap in het erkennen van het belang om hun eigendomsrechten en creativiteit te beschermen’. Het is echter niet duidelijk wat de modebedrijven hebben afgesproken.

Door de overeenkomst kunnen ze wel hun leger van advocaten afbouwen. Er liepen immers rechtszaken in Italië, Frankrijk, Australië en China. Die worden nu stopgezet.

Het dispuut tussen beide modebedrijven speelt al jaren. Het Italiaanse Gucci sleepte Guess in 2009 voor de rechter in New York omdat het Amerikaanse modelabel bewust gebruik zouden maken van de ‘Gucci-handtekening’ met in elkaar verweven G’s. Hierdoor zouden klanten producten van Guess kopen omdat ‘ze denken dat het Gucci is’.

In 2012 gaf de Amerikaanse rechter Gucci gelijk, maar de toegewezen schadevergoeding was maar een fractie van waarop ze bij het Italiaanse modehuis hadden gehoopt.

Na de veroordeling opende Gucci nieuwe rechtszaken in Italië, Frankrijk, Australië en China, en diende het ook bij het Europees Hof van Justitie een klacht in. Dat oordeelde echter in het voordeel van Guess en vond dat er geen sprake kon zijn van misleiding.