De Ten Miles wordt zweten: de tips van een sportdokter
Themabeeld 10 miles 2016 Foto: rr

Zondag staan weer tienduizenden lopers aan de start van de Antwerp Ten Miles. En het belooft warm te worden. Sportdokter Chris Goossens geeft tips om gezond aan de eindmeet te raken. ‘Begin er niet onvoorbereid aan.'

‘Het is erg belangrijk om rekening te houden met de omstandigheden, bij zo'n stevige inspanning’, zegt Goossens. ‘Zondag wordt een warme dag, tussen 20 en 25 graden. Wanneer je loopt, kan de gevoelstemperatuur al snel oplopen. Pas dus zeker op voor oververhitting.’

‘Ons lichaam heeft een koelsysteem dat de inwendige temperatuur van het lichaam regelt', legt Goossens uit. ‘Maar wanneer het lichaam oververhit is, koelt het zweet het lichaam niet meer af. Dan werkt het koelsysteem niet.’

Zorg er bij een inspanning in de warmte dus voor dat je lichaam voldoende kan afkoelen. Dat kan onder andere door aangepaste kledij te dragen en voldoende te drinken.

Beter te koud starten dan te warm

Goossens raadt aan om overtollige kledij te vermijden. ‘Als je thuis vertrekt en het is nog fris, denk er zeker aan dat het aan de start al heel wat warmer zal zijn. Geef overtollige kleren desnoods ergens in bewaring. Het is beter te koud te starten dan te warm.’

Dat geldt zeker voor wie de marathon loopt. ‘Marathonlopers vertrekken ’s morgens vroeg, en dan kan het nog fris zijn. Een lange broek en trui zijn geen goed idee. De warmte komt later op de dag wel.’ Daarnaast raadt Goossens aan om een licht, vochtdoorlatend petje op te zetten.

Op voorhand al drinken

‘Het is belangrijk om te drinken, ook al de dag voordien. Drink ’s morgens voor de wedstrijd ook voldoende’, zegt Goossens.

Hij onderstreept het belang van de bevoorrading. ‘De eerste bevoorrading is pas na zes kilometer, dan kun je best al wat vocht verloren hebben. Sla nooit een drinkpauze over, je moet drinken voor de dorst die komt.’

‘Als je onderweg dorst hebt, is het eigenlijk al te laat, dan ben je gedehydrateerd. En drink het water niet te koud, maar op lichaamstemperatuur.’

De sportdokter heeft nog een laatste tip: ‘Doe elke inspanning voor je gezondheid. Vergeet zondag je tijd, want die paar minuten die je verliest aan de drankpauze maken het verschil niet.’

En wie niet voldoende getraind heeft? ‘Loop dan de vijf kilometer’, besluit Goossens. ‘Ga niet onvoorbereid zestien kilometer lopen.’