Verkeerde kleurcode: fietsstraat roder dan rood
De Stad geeft toe dat de Muinkkaai iets te fel rood is gekleurd. Maar dat dit een fietsstraat wordt, is nu wel duidelijk. Foto: fvv

De knalrode verflaag die in de Muinkkaai werd aangebracht, is feller dan zou moeten. Dat geeft de stad Gent toe. ‘We gaan ervan uit dat de kleur zal vervagen.’

‘Echt mooi, wauw.’ ‘Goh, het heeft wel iets.’ De Gentse studenten lijken de knalrode Muinkkaai best oké te vinden. Bij de bewoners kan de opzichtige kleur die de straat sinds vorige week heeft op minder begrip rekenen.

Architect Johan Van Leuven woont in de straat: ‘Het idee is niet slecht, maar het is gewoon lelijk. Het is zo fel dat het zonlicht een rode schijn weerspiegelt op het plafond van onze woonkamer.’ Er circuleert zelfs al een petitielijst in de straat om de rode ingreep aan te kaarten bij de stad.

Kleurcode

De Muinkkaai werd vorige week bedekt onder een knalrode laag verf. De straat wordt over enkele weken omgedoopt tot een fietsstraat. Dat betekent dat auto’s geen fietsers meer mogen inhalen. Om dat duidelijk te maken, kreeg de Muinkkaai die rode laag.

Bij het geven van de opdracht liep echter wat mis. De diensten van de stad gaven een verkeerde kleurcode door aan de aannemer die de verflaag aanbracht. Dat bevestigt Filip Watteeuw (Groen), schepen van Openbare Werken. ‘Dit was niet de bedoeling.’

Kleuren worden met zogenaamde RAL-codes benoemd. Elke tint heeft zijn eigen, specifieke code.

‘Men heeft de code doorgegeven voor het rood dat wordt gebruikt voor opstelstroken en fietspaden. Dat is feller dan de kleur die we gebruiken voor fietsstraten’, zegt Watteeuw. ‘Daardoor is het wat feller dan het zou moeten zijn. Een fout inderdaad, dat kan gebeuren.’

Verkeerde kleurcode: fietsstraat roder dan rood

Verbleken

Het felle rood begint na vijf dagen al lichtjes te verbleken, stelden we gisteren vast. Waar autobanden de verf raken, is al duidelijk verkleuring te zien. ‘Ik begrijp dat de bewoners dit niet echt goed vinden. Maar we gaan ervan uit dat de kleur zal vervagen’, zegt Watteeuw.

Het felle rood heeft alvast één voordeel: het is duidelijk. De regels in een fietsstraat, zoals het verbod om fietsers in te halen, blijken amper bekend bij automobilisten. ‘De leesbaarheid en de duidelijkheid zijn wat telt’, merkt de Fietsersbond op. ‘Hoe meer fietsstraten, hoe groter de kans dat de regelgeving bekend wordt. Wacht af hoe het er binnen een maand uit zal zien.’

‘Voor de volgende zeven fietsstraten die dit en volgend jaar worden ingevoerd, zal er nauwlettend op worden toegekeken dat de correcte variant van rood gebruikt wordt’, zegt Watteeuw. In straten die een nieuwe laag asfalt nodig hebben, wordt donkerrood asfalt gebruikt, een subtielere kleur.