Tesla legt productie Model 3 alweer stil
Foto: EPA

Voor de tweede keer in amper twee maanden, legt Elon Musk zijn fabriek dagenlang stil om productieproblemen op te lossen. De scepsis bij analisten groeit.

Het is al de tweede keer sinds eind februari dat Tesla een tijdelijke productiestop doorvoert. ‘Deze periodes worden gebruikt om de automatisering te verbeteren en bottle necks (flessenhalzen in het productieproces, red) te elimineren’, aldus een woordvoerder van de fabriek tegen persbureau Reuters.

Verre van normaal

Of het voorzien was dat de fabriek om de twee maanden zou worden stilgelegd, is echter niet duidelijk. ‘Het stopzetten van een fabriek voor meerdere dagen op rij is verre van normaal’, trekken specialisten zoals Kritstin Dsiczek, directeur bij het Center for Automotive Research, de verklaring voor de productiestop in twijfel in een reactie bij het persagentschap Bloomberg.

Elon Musk gaf vorige week toe dat robots toch niet alles kunnen en dat hij wellicht toch meer moet overlaten aan menselijke arbeid. Diezelfde arbeiders moeten volgens de website BuzzFeed nu een periode van vier tot vijf dagen thuis blijven zonder betaald te krijgen, of moeten gedwongen vakantiedagen opnemen. Een klein aantal medewerkers wordt ingezet voor andere taken bij Tesla.

Positieve cashflow

De productiestop is een zoveelste tegenslag voor Tesla. Musk probeert na meerdere vertragingen in de productie van de Model 3 zijn doel te halen van de productie van 2.500 auto’s per week, maar door het te grote aantal robots slaagt hij daar niet in. Op 1 april haalde Musk net de drempel van 2000 auto’s. Tegen 1 juni zou dat moeten oplopen tot 5000 per maand.

Het op snelheid brengen van de productie van het Tesla Model 3 is cruciaal voor de financiële gezondheid van Tesla. Hoe meer auto’s geproduceerd kunnen worden, hoe sneller de cashflow kan groeien en Musk zijn berg schulden kan beginnen afbetalen.

Musk zelf verklaarde onlangs dat hij verwacht dat Tesla vanaf het derde kwartaal dit jaar al een positieve cashflow zal genereren, maar financiële analisten twijfelen daaraan. ‘Tijd is geld in de auto-industrie en Tesla denkt veel van beide te hebben’, zegt Dave Sullivan, analist bij AutoPacific Inc.