H&M kiest voor prettig gestoord
Scott en Hadid met in het midden Ann-Sofie Johansson, creative advisor bij H&M

De volgende designercollectie van H&M belooft er eentje voor durvers te worden. De Zweedse kledinggigant gaat in zee met Moschino en zijn extravagante hoofdontwerper Jeremy Scott.

Naar jaarlijkse traditie heeft H&M opnieuw een topontwerper gestrikt voor een gastcollectie - de keten doet dat al sinds 2004. Het contrast met de keuze van vorig jaar kan niet groter zijn. Na de romantische en elegante Erdem, wiens naam circuleert als een van de mogelijke ontwerpers voor de trouwjurk van Meghan Markle, is het nu de beurt aan de Amerikaanse ontwerper Jeremy Scott.

En diens motto is: hoe gekker, hoe liever. Scott toonde zich sinds zijn aanstelling in 2013 de perfecte match voor Moschino, het Italiaanse label dat wijlen Franco Moschino meer dan dertig jaar geleden uit de grond stampte en dat groot werd dankzij een fikse portie humor.

Spongebob op de catwalk

Ingetogen staat dan ook niet in zijn woordenboek. Sinds Scott de teugels in handen kreeg bij Moschino, passeerden onder meer Barbie, Betty Boop en Spongebob Squarepants op de catwalk. Andere keren vond Scott inspiratie bij McDonald’s of het spelletje Candy Crush. Als het kleurrijk en grappig is, is de kans groot dat het al eens werd uitgebracht met een etiket van Moschino.

H&M kiest voor prettig gestoord
Foto: EPA
H&M kiest voor prettig gestoord

Kijkers van K3 zoekt K3 herinneren zich misschien nog de jurk met opvallende kraag van knuffelberen die Josje Huisman enkele jaren geleden droeg tijdens een van de liveshows. Dat was een herwerking van een Moschino-ontwerp uit 1988. Die jurk werd later voor 1.400 euro geveld door de goededoelenactie Rode Neuzen Dag.

Voor H&M zal Scott (die overigens ook een eigen modelijn heeft onder zijn eigen naam) een collectie voor zowel mannen als vrouwen tekenen. En hij ziet geen reden om zich in te houden, zo vertelde de 42-jarige ontwerper tijdens de aankondiging van de samenwerking op het Coachella-festival.

‘Ik beloof dat plezier, kleuren en tekenfilms centraal zullen staan. Net als al mijn collecties zal deze lijn een mix zijn van humor en haute couture. Dat is een kenmerk van mijn werk voor Moschino en ik wil de lijn doortrekken. Het wordt een frisse lijn met wat knipogen naar het verleden. Een soort greatest hits.’

De lijn zal vanaf 8 november wereldwijd te koop zijn online en in de geselecteerde winkels.