Colruyt investeert in afvaleilanden om zwerfvuil tegen te gaan
Foto: BELGA

De supermarktketen Colruyt gaat op 220 winkelparkings een afvaleiland met vuilnisbakken voor pmd en restafval installeren. Er komt ook minstens één peukenpaal op elke parking.

De bedoeling van Colruyt is om op die manier zwerfvuil tegen te gaan. De supermarktketen trekt in totaal 700.000 euro uit voor zeshonderd nieuwe vuilnisbakken, peukenpalen en dertig hangende vuilnisbakjes. Er komen ook affiches in de winkels en bushokjes rondom de filialen.

‘We willen een hefboomeffect’, zegt Vic De Meester, Milieucoördinator bij Colruyt Group. ‘Eerst via onze medewerkers, maar ook via de klanten. We nemen onze maatschappelijke verantwoordelijkheid op door het goede voorbeeld te geven en de gepaste infrastructuur aan te bieden.’

Enkele maanden geleden werd het principe al getest op elf winkelparkings van de groep. En met resultaat, zo bleek, want op de testsites lag naderhand 40 procent minder zwerfvuil. De retailer besloot daarom om het proefproject op grote schaal uit te rollen.

Extra labels

Colruyt plaatst ook op meer dan vier miljoen wegwerpverpakkingen een label zodat we de verpakkingen niet zomaar wegwerpen, maar ze in de juiste vuilnisbak gooien. De supermarkt kiest voor zwerfvuilgevoelige verpakkingen: de verpakkingen van zes soorten frisdrank en de chips van huismerk ‘Everyday’. ‘We zetten meer dan ooit in op een gedragsverandering op lange termijn’, benadrukt Colruyt.

De actie tegen zwerfafval kadert in het vijfjarenplan ‘Samen voor minder zwerfvuil’ van de groep en gaat gepaard met een nationale sensibiliseringscampagne. Zo komen er onder meer affiches in de winkels en posters in bushokjes in de directe omgeving van de winkels.

Colruyt investeert in afvaleilanden om zwerfvuil tegen te gaan
Foto: BELGA