Taksen op diesels 30% hoger in drie jaar
Foto: REUTERS
Dieselrijden wordt steeds duurder. Dat komt omdat de overheid 30 procent meer belastingen aanrekent.

De mobiliteitsfederatie VAB heeft de impact geanalyseerd van de nieuwe verkeersbelasting, uit 2016, en de geleidelijke gelijkschakeling van accijnzen tussen diesels en benzinewagens. Wat blijkt? ‘Vandaag moet een dieselrijder gemiddeld 30 procent meer betalen dan drie jaar geleden, terwijl de belastingfactuur voor eigenaars van een benzinewagen gemiddeld met 5 procent is gedaald’, zegt VAB-woordvoerder Maarten Matienko.

In zijn studie vergelijkt de VAB de taksen op zes automodellen (Ford Mondeo, MercedesB, VW Golf, Opel Corsa, Peugeot 208 en Audi Q3), telkens in een benzine- en een dieselvariant. Er wordt uitgegaan van een jaarlijks gebruik van 15.000 kilometer.

Eerste vaststelling: de verkeersbelasting op diesels is binnen een vork van 13 tot 22 procent gestegen, terwijl die op benzinewagens met 9 tot 18 procent is gedaald.

De verklaring zit, volgens Matienko, onder meer in het zwaarder doorwegen van de cilinderinhoud bij dieselwagens en -vrachtwagens, de verschillen in CO2-uitstoot en het feit dat er bij de berekening van de verkeersbelasting een bonus wordt ingebracht voor benzinewagens en een malus voor dieselwagens.

Gelijk aan de pomp

Dezelfde trends zijn ook te zien bij de accijnzen op brandstof. Via het cliquetsysteem beoogt de federale overheid een stapsgewijze gelijkschakeling van de accijnzen tussen diesel en benzine. Volgens de VAB zal die gelijkschakeling deze zomer een feit zijn en zullen diesel en benzine evenveel kosten aan de pomp.

In absolute bedragen blijven de benzinewagens meer accijnzen betalen ‘omdat het verbruik van een benzinemotor nog steeds hoger is dan die van een gelijkwaardige diesel’, zegt woordvoerder Matienko. Maar globaal daalt hun factuur met 2 procent en stijgt die van de dieselrijders gemiddeld met 28 procent.

Bij een van de onderzochte merken, de VW Golf, loopt de prijsstijging voor de dieselvariant zelfs op tot 39 procent.

Verbod in steden

De mobiliteitsclub haalt er nog een derde negatieve factor bij voor de diesels: de (nakende) invoering van lage-emissiezones in de grote steden waar oude (vervuilende) diesels niet meer binnen mogen.

In Antwerpen is die zone al een feit, met nog strengere normen vanaf 2020. Andere steden in Vlaanderen zullen volgen. Volgens de VAB zouden hierdoor bijna 900.000 diesels niet langer in Antwerpen, Gent, Hasselt en Mechelen binnen mogen.

‘Dit kan een waar schokeffect veroorzaken’ zegt Matienko. ‘Het gaat om 16 procent van het wagenpark. Het bannen van diesels in de steden zal de restwaarde van deze wagens op de tweedehandsmarkt flink doen dalen.’