Vlaamse onderzoekers realiseren ‘veelbelovende doorbraak’ in technologie elektrische wagens
Foto: Photo News

Onderzoekers van het Leuvense onderzoekscentrum Imec hebben naar eigen zeggen een belangrijke doorbraak gerealiseerd op het vlak van batterijen voor elektrische wagens.

De onderzoekers hebben een nieuw materiaal ontwikkeld voor vaste lithium-ion batterijen en denken hiermee op termijn de actieradius van elektrische wagens met de helft te kunnen verlengen. Men gelooft ook een hogere oplaadsnelheid, een hogere energiedichtheid (meer energie voor hetzelfde volume), betrouwbaarheid en levensduur te kunnen realiseren.

Elektrische auto’s rijden vandaag rond met ‘natte’ lithium-ion batterijen. ‘Nat’ omdat een vloeistof als elektrolyt voor het transport zorgt van de lithium-ionen tussen de twee polen van de batterij. De onderzoekswereld werkt evenwel aan een nieuw type batterij op basis van een vast elektrolyt. 

‘Tien keer beter’

Tot nu toe waren de vastestof-batterijen geen succes. Het nieuwe vaste elektrolyt dat Imec ontwikkelde, brengt daar verandering in. Met een energiedichtheid van 200 Wh/liter en een laadsnelheid van 0,5C (2 uur) scoort deze prototypebatterij aanzienlijk beter. ‘Als alles volgens plan verloopt, zal het met de nieuwe technologie mogelijk zijn om tegen eind 2018 de meeste vloeibare Li-ion batterijen te evenaren en ze in de jaren nadien te overtreffen’, aldus Imec.

‘We werken met een nanocomposiet materiaal dat wordt aangebracht als vloeistof en pas achteraf in een vaste stof wordt omgezet. Dat heeft als grote voordeel dat batterijfabrikanten hun productieproces niet drastisch moeten veranderen als ze dit nieuw soort batterijen willen maken. Ons uiteindelijk doel is om elektrolyten te ontwikkelen met een geleidbaarheid die tien keer beter is dan de huidige vloeibare elektrolyten’, zegt Philippe Vereecken, hoofdonderzoeker en programmaleider bij Imec.

De vondst wordt deze week voorgesteld tijdens de IDTechEx Show in Berlijn.