Zuckerberg kondigt scherpere controle aan op politieke advertenties
Facebookbaas Mark Zuckerberg. Foto: AP

Facebook wil inmenging in verkiezingen via het sociale netwerk voortaan verhinderen. Dat heeft Facebookbaas Mark Zuckerberg aangekondigd in een post op zijn eigen Facebookpagina.

Volgens Facebookbaas Mark Zuckerberg staan er dit jaar belangrijke verkiezingen op het programma in de VS, Mexico, Brazilië en Pakistan, en volgend jaar in nog verscheidene andere landen. Daarom is het een van zijn hoogste prioriteiten om campagnes op Facebook correct te laten verlopen. Dat schrijft hij vrijdagavond in een post op het sociale netwerk.

‘Nadat we in 2016 Russische inmenging in de Amerikaanse verkiezingen hadden geïdentificeerd, hebben we met succes nieuwe AI-tools (artificiële intelligentie, red.) uitgerold in de aanloop naar de verkiezingen in Frankrijk, Duitsland en Alabama in 2017’, schrijft Zuckerberg. ‘Vandaag zetten we nog twee belangrijke stappen.’

Identiteit nagaan

In de eerste plaats zal elke adverteerder die politieke advertenties wil publiceren, zich voortaan moeten laten ‘verifiëren’. ‘Adverteerders zullen hun identiteit moeten bevestigen en hun locatie moeten meedelen. ‘Wie dat niet doet, mag geen advertenties plaatsen.’ Adverteerders zullen ook moeten aangeven wie betaalde voor een bepaalde campagne.

Facebook bouwde intussen ook een tool waarmee gebruikers alle advertenties zullen kunnen zien die op een bepaalde pagina lopen. Daarnaast wordt ook gewerkt aan een archief waarin alle advertenties te vinden zullen zijn die in het verleden zijn geplaatst.

De tweede grote stap is dat ook beheerders van ‘grote pagina’s’ zich zullen moeten laten verifiëren. Volgens Zuckerberg zal dat de kans verkleinen dat pagina’s door valse accounts gerund worden, waardoor Facebook de snelle verspreiding van foute informatie of content die verdeeldheid zaait, veel moeilijker maakt.

Duizenden aanwervingen

Om die stappen succesvol te kunnen nemen, zal Facebook duizenden extra aanwervingen doen. ‘We verbinden ons ertoe om dat alles nog voor de belangrijke verkiezingsmaanden rond te hebben’, klinkt het.

Zuckerberg beseft wel dat de initiatieven niet zullen voorkomen dat bedriegers blijven proberen om misbruik te maken van het systeem. ‘Maar het zal een pak moeilijker worden om te doen wat de Russen in 2016 gedaan hebben.’

‘Inmenging in verkiezingen is een probleem dat groter is dan één enkel platform. Daarom steunen wij de Honest Ads Act. Zo verhogen we de lat voor online politieke advertenties.’