Sancties voor Bpost wegens slechte dienstverlening
Foto: BELGA
Bpost leverde in 2016 slechts 90,9 procent van de brieven een dag na de verzending, het slechtste resultaat in tien jaar. De regulator heeft sancties genomen tegen het postbedrijf.

De postwetgeving zegt dat 93 procent van de binnenlandse brievenpost besteld moet worden binnen een dag. In 2016 haalde Bpost die grens voor het tweede jaar op rij niet. Het bedrijf leverde slechts 90,9 procent van de post binnen de wettelijke termijn af.

Dat is het slechtste resultaat in minstens tien jaar, meldt postregulator BIPT. Het eist van Bpost dat het de verzendingstermijnen beter naleeft en verplicht het postbedrijf om 1,2 miljoen euro te investeren in een kwaliteitsverhoging van de traditionele brievenpost. In april moet Bpost een gedetailleerd investeringsproject voorleggen aan de regulator.

Beterschap

Bpost zegt dat het de correctiemaatregel zal respecteren, maar wijst er tegelijk op dat er al beterschap is. ‘In februari leverden we bijna 96 procent van de brieven een dag na verzending’, zegt Bpost-woordvoerster Barbara Van Speybroeck. Dat zou te danken zijn aan het nieuwe sorteercentrum Brussel X, dat in oktober openging.

‘Dankzij het nieuwe centrum kunnen brieven en pakjes volledig gescheiden afgehandeld worden. Vroeger was daar niet genoeg plaats voor.’