Slim communiceren zonder woorden: vier Audi-kopstukken over de baanbrekende Audi A7 Sportback
Foto: Audi
Bij het design van een wagen komt heel wat kijken. Zeker wanneer het om een wagen gaat die uit de fabrieken van Audi komt rollen. De Duitse autofabrikant gunt ons een unieke blik in de keuken. Vier designers van de Audi A7 Sportback praten over de ontwikkeling van een wagen die op uitzonderlijke manieren communiceert met zijn omgeving.
Dossier aangeboden door Audi.

Over het design van de nieuwe Audi A7 Sportback valt heel wat te zeggen.  En dan hebben we het niet alleen over de bevallige, sportief gelijnde buitenkant. Ook de dingen die je niet meteen ziet, maar wel ervaart, zijn intrigerend voor wie van technologie houdt.

Het stuurgevoel: communicatie en controle

   

Anton Obermüller
Project Leader Dynamische Integrale Stuurinrichting

Audi geeft aan dat het bijzonder hard gewerkt heeft aan het evenwicht tussen dynamiek en comfort. “Dat merk je ook wanneer je achter het stuur zit en met de wagen communiceert”, legt Anton Obermüller uit.
“Met de progressieve stuurinrichting van de nieuwe Audi A7 Sportback moet je bij een grotere stuurhoek harder ‘werken’. Dat is een onderdeel van ons streven naar het ultieme evenwicht, waarbij je als bestuurder enerzijds comfort ervaart en anderzijds informatie over de weg door het stuur voelt. Het biedt zowel comfort als precisie: het stuur brengt nuttige gegevens over, terwijl onaangename schokken en trillingen gefilterd worden.”

“Een andere innovatie is de dynamische integrale stuurinrichting. Integraal omdat het systeem een stuurinrichting op de voor- en achterwielen met elkaar verbindt. Dynamisch in die zin dat de draaihoeken van de voor- en achteras zich aanpassen aan de rijomstandigheden. Daardoor zal manoeuvreren in stadsverkeer minder kracht vragen en zal je wendbaarder zijn. Bovendien kies je zelf hoe sterk de informatie over de weg via het stuur binnenkomt, van zwak tot intens.”

De elektronica: intelligent en precies

   

Alexander Juling
Project Leader ECP

Om zo veel technologie in perfecte harmonie te doen samenwerken, is een krachtig brein geen overbodige luxe. En ook daar heeft Audi werk van gemaakt, vertelt Alexander Juling.
“Het Electronic Chassis Platform (ECP) van de nieuwe Audi A7 Sportback is de centrale regeleenheid van het chassis. Dankzij een groot aantal sensoren kan het heel wat parameters van het wegdek en de wagen analyseren, zodat het alle componenten van het chassis ideaal kan afstellen. Dit verbetert de precisie in de bochten en de wegligging, zonder in te boeten aan comfort en souplesse.”
“Het ECP in de nieuwe Audi A7 Sportback is van de tweede generatie en stuurt tot drie systemen aan: de dynamische integrale stuurinrichting, het sportdifferentieel en de adaptive air suspension. In een wagen voel je variaties in de demping meteen, en daarom controleert het ECP met intervallen van niet meer dan een milliseconde!”

De bediening: intuïtief en voelbaar

   

Ulrich Müller
Development Haptics

De MultiMedia Interface (MMI) van Audi, waarmee je heel wat functies in de A7 Sportback bedient, zet niet alleen in op verstand, maar ook op gevoel. En dat mag je letterlijk nemen, zegt Ulrich Müller.
“Het MMI-systeem komt van de Audi A8. Twee grote schermen vervangen de vroegere druk- en draaiknop, en een hele reeks andere schakelaars. Het bovenste scherm gebruik je voor infotainment, het onderste voor de airco, andere comfortfuncties en om tekst in te geven.” 
“Het aanraakscherm heeft ook iets extra in petto. Het reageert pas bij een lichte druk, niet bij de minste aanraking. Je voelt dan een subtiele trilling en hoort een klik die de opdracht bevestigt. Daardoor voelt het aan alsof je op een echte mechanische knop hebt geduwd. Dit noemt men ook wel haptische feedback. Je kunt deze regelen in drie standen. Of gewoon uitschakelen.” 

Het chassis: dynamischer en persoonlijker

   

Sebastian Kruse
Project Leader Chassis

Het chassis van de nieuwe Audi A7 Sportback bulkt van de toptechnologie. Nieuwe functies en technologie maken de wagen nog dynamischer dan zijn voorganger. Sebastian Kruse licht een en ander toe. 
“Bij de nieuwe Audi A7 Sportback werden de voor- en achteras grondig herbekeken, net als de stuurinrichting. Voortaan krijg je de keuze uit vier verschillende ophangingsmogelijkheden: normaal, sport, adaptive air suspension en een variant met extra demping.”
“De optie ‘dynamische vierwielsturing’ is er speciaal voor de liefhebbers van een echt sportieve wegligging, want daarmee gedraagt de wagen zich beduidend sportiever. Of ze kiezen voor een sportdifferentieel, dat het koppel tussen de achterwielen actief herverdeelt en perfect samenwerkt met de permanente quattro-vierwielaandrijving.”
 

Meer weten over de nieuwe Audi A7 Sportback?
Laat je dan meevoeren en ontdek de Audi A7 Sportback op audi.be