Aldi start komende maand een offensief waarbij het in anderhalf jaar 308 winkels vernieuwt. De winkels worden moderner en overzichtelijker. Er komen ook 450 jobs bij. Aldi hoopt dit terug te verdienen met meerverkoop.

Aldi startte in België in 1976 en telt ondertussen 450 winkels. Die worden de komende jaren in versneld tempo vernieuwd volgens een bijgestuurde Aldi-formule. Dit jaar worden er 167 winkels vernieuwd, volgend jaar 141. Dat brengt het totaal op 308. Maar daarnaast loopt ook het gewone vernieuwingsprogramma door van 40 winkels per jaar, zegt Wim Voet, operationeel directeur van Aldi.

Wat meteen opvalt bij de voorstelling van de vernieuwde Aldi-formule is dat Aldi zichzelf blijft. Alleen oogt de winkel netter, overzichtelijker en comfortabeler. Wel is de broodafdeling uitgebreider, is er een ruime versmarkt. De vernieuwde winkel is het resultaat van twee jaar testen, zegt Voet.

In de winkel zijn er zowel mooie houten meubelen als de vertrouwde paletten en kartonnen dozen. De nieuwe formule is iets arbeidsintensiever waardoor Aldi 450 mensen zal aanwerven, voornamelijk winkelpersoneel. Aldi verwacht dat de vernieuwing, die de allure aanneemt van een blitzkrieg, de omzet zal opdrijven waardoor de hogere personeelskost zichzelf terugverdient.

Aldi is samen met Colruyt de rendabelste Belgische supermarktformule. Aldi België, dat afhangt van Aldi Nord, is één van de eerste landen die vernieuwt. Bij Aldi werken nu 6.500 mensen. 95% van de omzet van Aldi bestaat uit verkoop van eigen merken. Aldi heeft slechts een dertigtal merken in zijn aanbod. ‘Daar waar de klant dat wil, maar we worden geen merkenverkoper’, zegt Voet. ‘We moeten vooral onszelf blijven.’ Voet zegt dat Aldi niet Lidl achterna loopt. ‘Wij blijven een hard discounter. Lidl noemt zichzelf een smart discounter. Ze hebben voor een andere weg gekozen.’

Volgens Voet shopt 80 procent van de Belgen bij Aldi.