Waarom blijft Frida Kahlo zo populair?
Kledingketen Stradivarius lanceert een capsulecollectie rond Frida Kahlo Foto: stradivarius

Mattel brengt een Barbiepop uit die op haar lijkt, kledingketens zetten haar hoofd op T-shirts, San Francisco vernoemde net nog een straat naar haar en een nakende tentoonstelling in Londen over haar persoonlijke spullen creëert heel wat buzz. Frida Kahlo mag dan al meer dan zestig jaar dood zijn, haar erfenis blijkt nog springlevend.

Frida Kahlo (1907-1954) heeft een tijdloze aantrekkingskracht, aldus Claire Wilcox, curator van het Londense Victoria & Albert Museum dat deze zomer uitpakt met een grote tentoonstelling rond de Mexicaanse schilderes. ‘Het is interessant om te zien hoe elke nieuwe generatie haar ontdekt. Mijn 14-jarige nichtje is enorm enthousiast over deze tentoonstelling’, klonk het bij de aankondiging.

Dat nichtje kan haar bewondering voor Kahlo straks ook kenbaar maken via haar kleding. De Spaanse keten Stradivarius lanceert immers een capsulecollectie geïnspireerd door Kahlo. Eerder presenteerde Mattel al een Barbiepop gebaseerd op de kunstenares. ‘Frida Kahlo is de it-girl van 2018’, schrijft The Guardian. Maar waarom blijft Kahlo na al die jaren fascineren?

Ze is het toonbeeld van een sterke vrouw.

De zelfverzekerde en feministische Kahlo heeft geen gemakkelijk leven gekend. Ze had als kind polio en op haar achttiende was ze betrokken in een bijna dodelijk busongeval waarbij haar bekken werd versplinterd. Ze zou haar hele leven pijn lijden, maar ging erg moedig om met haar tegenslagen. Het was net in de tijd na het ongeval, toen ze aan haar bed gekluisterd lag, dat ze begon te schilderen.

Ze gaf weinig om wat anderen van haar dachten.

Kahlo voelde nooit druk om een perfecte vrouw te zijn. Haar opvallende wenkbrauwen en donzige bovenlip liet ze voor wat ze waren, en daagde daarmee het heersende schoonheidsideaal uit. Ze dronk en rookte. Ze had seksuele avontuurtjes met vrouwen en haar huwelijk met Diego Rivera was getekend door affaires, langs beide kanten.

Ze blijft voortleven in haar kunst.

Kahlo maakte al selfies avant la lettre door voornamelijk zelfportretten te schilderen. De twee Frida’s bijvoorbeeld, misschien wel haar beroemdste schilderij, toont twee versies van haar die hand in hand zitten. Eentje in de traditionele Mexicaanse klederdracht en eentje in een bruidskleed in Victoriaanse witte kant: de Frida van wie Diego hield en de Frida die door Diego was verworpen.

Haar kunst is toegankelijk.

Kahlo presenteerde zichzelf zonder gêne. Ze erkende haar onzekerheden en foutjes, en was in haar werk heel open over haar pijn en verdriet. Veel mensen herkennen zich in haar thema’s. Naast haar werk is ook haar eigen stijl nog steeds een inspiratiebron voor modeontwerpers. Zo kan je ook de stempel van Kahlo duidelijk terugvinden in de huidige zomercollectie van Roland Mouret.