‘Supermarkten promoten nu al duurzame consumptie’
Foto: Bart Dewaele

Supermarktketens Delhaize, Colruyt en Carrefour zeggen dat zij nu al samenwerken met ngo’s om meer duurzame consumptie te promoten. Dat zeggen zij naar aanleiding van een bericht in De Standaard.

Verscheidene ngo’s hebben samen het internetplatform ‘Ik ben meer dan mijn kassaticket’ opgericht, waarop consumenten vragen over producten kunnen stellen. Zij hopen zo ook de warenhuizen ertoe aan te zetten meer duurzame producten aan te bieden. Rikolto, het vroegere Vredeseilanden, is een van de initiatiefnemers achter het platform.

‘Delhaize werkt al van bij de start van het initiatief hieraan mee. Wij willen het goede voorbeeld geven’, reageert winkelketenwoordvoerder Roel Dekelver. Ook Colruyt benadrukt sinds januari actief mee te werken aan het platform. Daarnaast zet de keten zich naar eigen zeggen op verschillende manieren in om informatie te verspreiden onder de klanten.

Engagement

‘We maken er een punt van om de klant te informeren over onder meer de herkomst van zijn producten’, aldus Colruyt-woordvoerster Hanne Poppe. De oproep in De Standaard om het koopgedrag van de consument te manipuleren naar duurzamere producten heeft de supermarktketen ‘genoteerd’.

Carrefour zegt eveneens een samenwerkingsvorm met onder andere Rikolto, Fairtrade Belgium en Test-Aankoop te hebben. ‘We hebben alle belang bij een samenwerking’, aldus woordvoerder Baptiste van Outryve. Meer duurzame producten consumeren vraagt weliswaar een engagement van zowel de retailer als van de consument, zegt hij.