Pakjesdienst van Bpost groeit
Themabeeld Foto: belga

Bij de pakjesdienst is opnieuw een stevige groei opgetekend, onderliggend met bijna 30 procent. De brievenpost blijft dalen, het voorbije jaar met 5.8 procent

Bpost is voor de helft in handen van de Belgische overheid. Dat daling bij de brievenpost is iets meer dan de verwachte vijf procent. In het vierde kwartaal was er zelfs een daling met 6,4 procent. Bij de reclamepost was er nog een lichte stijging, terwijl de traditionele brieven met meer dan 8 procent afnamen in vergelijking met 2016.

Winst lager

De bedrijfsopbrengsten stegen met een kwart tot meer dan 3 miljard euro. Maar door de hoge kosten voor de opstart van het sorteercentrum in Brussel en de hogere kosten om de eindejaarspiek op te vangen, lag de winst iets lager dan vorig jaar. Operationeel werd een resultaat van 492 miljoen euro geregistreerd. De nettowinst kwam uit op 323 miljoen euro (346 miljoen in 2016).

Bpost houdt zijn dividend voor het boekjaar 2017 stabiel op 1,31 euro bruto per aandeel. Een deel daarvan is al in december betaald (interim-dividend van 1,06 euro), er komt nog een einddividend van 0,25 euro, onder voorbehoud van goedkeuring door de aandeelhouders.