Rijdt de tram in Gent straks in de lucht?
Foto: Frederiek Vande Velde

Gents schepen voor Financiën en Innovatie Christophe Peeters (Open VLD) heeft zijn titel niet gestolen. Om het fileprobleem in de zuidelijke rand van Gent op te lossen, denkt hij in de richting van een kabelbaan.

Hij liet het langs zijn neus weg vallen, tijdens een lijsttrekkersdebat gisteren in Gent, maar hij had er duidelijk al over nagedacht. Waarom geen kabelbaan bouwen van station Gent-Sint-Pieters naar Flanders Expo en van daaruit naar het wetenschapspark in Zwijnaarde en de Ghelamco Arena? Tenslotte is het daar vaak aanschuiven.

In De Ochtend op Radio 1 beargumenteerde Peeters het zo: ‘Vraag het maar aan de vele internationale onderzoekers die naar het wetenschapspark in Zwijnaarde komen en daar staan aan te schuiven, omdat de infrastructuur totaal niet aangepast is en er geen alternatief is.’

Peeters ziet in de kabelbaan een efficiënter alternatief voor de tramlijn: ‘We moeten out of the box denken. We kunnen zo maken dat we geen dure onteigeningen hebben en geen lange procedures moeten doorlopen om tramlijnen aan te leggen. Tegelijk kan je zo wel een goed openbaar vervoer aanbieden voor de duizenden mensen die in die buurt moeten zijn.’

Luchttram

De kabelbaan zou gelijkenissen kunnen vertonen met de openbare vervoerslijnen die in La Paz in Bolivië gebouwd werden: daar vervoeren vijf kabelbanen inwoners en toeristen vlot van A naar B. Niet via een gewone skilift, voor alle duidelijkheid, maar in ruime, weerbestendige, afgesloten cabines. Een luchttram, zeg maar.

Ook in het Duitse Hamburg en en het Zweedse Göteborg overwegen ze de aanleg van een kabelbaan. Christophe Peeters: ‘In Göteborg rekenen ze op 100 à 150 miljoen euro. Een tramlijn aanleggen zou een veelvoud daarvan kosten. Ook de exploitatie van een kabelbaan zou goedkoper zijn. Dus dat moeten we echt wel eens ernstig bestuderen.’