Jörgen Oosterwaal wordt hoofdredacteur Humo én De Morgen
Foto: BELGA

Jörgen Oosterwaal, de hoofdredacteur van Humo, wordt overkoepelend hoofdredacteur van Humo en De Morgen. Huidig hoofdredacteur An Goovaerts van De Morgen gaat de online activiteiten van beide titels verder uitbouwen.

Anderhalf jaar geleden stond dit nieuws over Oosterwaal al even op de website van Gazet van Antwerpen. Toen werd het ontkend: volgens enkele betrokkenen werd de beslissing toen in allerlaatste instantie teruggeschroefd, omdat de redactie het afblokte. Nu is de kogel toch door de kerk: Jörgen Oosterwaal, de hoofdredacteur van Humo, ziet zijn takenpakket aardig uitgebreid: hij krijgt er de leiding over De Morgen bij.

Sinds 2015 zitten Humo en De Morgen in hetzelfde uitgeversconcern: De Persgroep nam Humo over van Sanoma België, dat sindsdien helemaal in de uitverkoop ging. Oosterwaal, een vertrouweling van Guy Mortier, leidde Humo al een keer van 2001 tot 2010, werd toen na omzwervingen langs onder meer De Standaard en Knack weer weer binnengehaald als hoofdredacteur, om de onrustwekkend dalende trend in de verkoop te keren. Een van de maatregelen die hij daartoe nam was rubrieken uit de gloriedagen ( de jaren 80 en 90) opnieuw invoeren: Knip, de TTT-nieuwspagina, en een nostalgische best-off pagina helemaal achterin (‘Het leukste uit Humo’).

Zorgenkind

De dalende trend helemaal keren lukt voorlopig niet, maar de dramatische terugval van de oplage lijkt toch enigszins gestuit, en blijft volgens de CIM hangen op ongeveer 90.000 exemplaren. Wel blijft de website van het blad een mager beestje, Oosterwaal lijkt er niet in te slagen daar iets aan te doen.

Met De Morgen krijgt hij er nog een zorgenkind bij: ook die krant ziet haar papieren oplage sterk dalen (minder dan 35.000, volgens de CIM) en weet dat maar deels te compenseren met digitale abonnementen. De redactie is ook uitgedund, de krant teert, zeker op weekdagen, meer dan vroeger op artikels uit zusterkranten als de Volkskrant en Het Laatste Nieuws. De krant zet de laatste tijd meer in op digitale journalistiek: betalende stukken op de website. De Morgen zou voortaan ook het 'digital first'-principe hanteren. 

Samenwerken

‘We merken al enkele jaren dat Humo het beter doet op papier, en De Morgen beter werkt online’, zegt Oosterwaal aan de telefoon. ‘Het is daarom een logische zet om de twee titels te laten samenwerken. We hebben al enkele tests gehouden met Humo-stukken op de website van De Morgen, en dat bleek een succes. Beide websites kunnen hun voordeel doen met input van beide redacties. Het blijven twee aparte websites, maar ze zullen inhoudelijk veel delen.’

Hoe de structuur er precies zal uitzien moet nog worden uitgeklaard. Zeker is nu al dat er geen synergieën komen tussen de papieren uitgaven: geen Humo-stukken in De Morgen, dus, en ook niet omgekeerd. De samenwerking zal zich vooral online afspelen. Voorlopig blijven beide redacties in de eigen lokalen in Asse zitten, maar wellicht komen ze bij elkaar te zitten na de geplande verhuizing naar een nieuwe locatie in Antwerpen, over een kleine twee jaar.

Medialaan

Samen met die verhuizing zijn bij De Persgroep nog meer veranderingen op til. Er komen synergieën met de redacties van Medialaan (VTM) in Vilvoorde, waarin De Persgroep sinds kort de enige aandeelhouder is. Nu al werken de showbizzredacties van Het Laatste Nieuws en van de weekbladen Dag Allemaal en Story nauw samen, onder de hoede van Klaus Van Isacker. Of al die verschuivingen tot banenverlies op de redacties zullen leiden, is voorlopig voer voor speculatie. Later deze maand wordt daarover meer duidelijkheid verwacht.