Het station wordt straks ook een crèche
Foto: blg
Als het aan de spoorwegen ligt, zijn de Belgische stations binnenkort hotspots waar de pendelaar zijn kinderen naar de crèche brengt, zijn haar laat knippen en pakjes afhaalt.

‘Het station Brussel-Zuid krijgt maandelijks 2,8 miljoen reizigers over de vloer, Antwerpen-Centraal 1,5 miljoen. Vergelijk dat met de belangrijkste winkelstraten zoals de Brusselse Nieuwstraat en de Antwerpse Meir, waar respectievelijk 1,2 en 1,3 miljoen mensen per maand passeren, en u snapt dat het potentieel van stations enorm is.’ 

Cédric Blanckaert is bij de NMBS verantwoordelijk voor de commerciële activiteiten in de stations en kijkt tevreden terug op het afgelopen jaar. In 2017 brachten de 424 winkelconcessies in 80 Belgische stations 23,8 miljoen euro op, een stijging met 17 procent tegenover 2016. De snoep- en drankautomaten brachten nog eens 3,4 miljoen euro in het laatje. 

Maar daar hoeft het niet te stoppen, zegt Blanckaert.   De NMBS wil in zijn stations tegen eind 2019 nog eens 4.000 vierkante meter ter beschikking stellen van geïnteresseerde uitbaters. ‘Het station moet de place to be worden’, zegt Blanckaert. ‘Mochten we louter aan het financiële plaatje denken, dan zouden we alleen inzetten op voeding. Maar wij vinden dat er ook plaats moet zijn voor bijvoorbeeld bloemisten. Ons vertrekpunt is: wat kan de NMBS  doen om het leven van de reizigers te vereenvoudigen?’

De NMBS wil zijn strategie professionaliseren en behalve op winkels ook inzetten op diensten. Kleine supermarkten, waar de pendelaar nog snel lastminuteboodschappen kan doen, zijn nu al vaak onderdeel van het stationsdecor, maar de spoorwegmaatschappij wil dat diezelfde pendelaar zijn boodschappen ook ’s morgens online kan bestellen, om ze dan na het werk op te pikken in een afhaalbox. De NMBS wil zich nog niet vastpinnen op een concrete datum, maar er loopt nu al een proef­project aan het station van Ottignies. 

Crèche

Ook kinderopvang in het station kan de werkdag van een pendelaar vereenvoudigen. Het idee is niet nieuw: in 2010 kondigde de NMBS verschillende crèches aan, maar vandaag is er alleen in station Luik-Guillemins een kinderopvang. Toch toont het stijgende aantal treinreizigers, tot 230 miljoen binnenlandse passagiers vorig jaar, hoe stations alleen maar belangrijker worden.

Intussen bestellen ook steeds meer mensen pakjes online. De NMBS wil meer afhaalpunten in stations. Nu al werkt het bedrijf samen met Bpost, om  boxen in stations te plaatsen, en winkels die de dienst voorzien. ‘Er zijn klanten die hun kleren passen in een krantenwinkeltje, om ze meteen terug te sturen als de maat niet goed zit’, zegt Blanckaert lachend. ‘Maar dat wil niet zeggen dat we pashokjes gaan plaatsen.’