Damso: 'Deden ze maar evenveel moeite om Belgische artiesten te promoten'
Damso Foto: KB
Door een oproep van de Vrouwenraad om Damso te vervangen als maker van het WK-lied, zwelt de kritiek op de keuze voor de populaire Belgische rapper opnieuw aan. Damso reageert nu zelf ook: 'Als de media maar even hard gebruikt werden om Belgische artiesten te promoten als om kritiek te geven op één van hen.'

De Vrouwenraad lanceerde gisteren een campagne om sponsors van de Rode Duivels op te roepen de keuze voor Damso te boycotten. Die werd vorig jaar aangesteld om het lied te maken dat onze Rode Duivels moet begeleiden richting het wereldkampioenschap voetbal in Rusland deze zomer. De Vrouwenraad hekelt de vrouwonvriendelijke teksten van de rapper.

De oproep kreeg steun van staatssecretaris voor Gelijke Kansen Zuhal Demir (N-VA) en minister Alexander De Croo (Open VLD). Sponsors AB InBev, Coca-Cola, Carrefour, ING, Proximus en bouwbedrijf Besix eisten een gesprek met de voetbalbond. De bond verklaarde ondertussen daar zeker voor open te staan.

De enige die nog niet had gereageerd, was Damso zelf. 'Als ze al die mediatieke middelen zouden inzetten om Belgische artiesten te promoten in plaats van er één enkele te bekritiseren, zou België niet meer hetzelfde zijn', klinkt het op Twitter.

Ondertussen werden al verschillende alternatieven voor Damso geopperd. De Vrouwenraad stelde voor om hem te vervangen door de Antwerpse rap-artieste Coely, terwijl postkoloniaal historicus Gert Huskens in De Standaard een lans brak voor Baloji, voormalige frontman van het Luikse rap-ensemble Starflam.