Boze burgers vallen zelfrijdende auto’s aan
Foto: AP

Net nu in Californië zelfrijdende auto’s zonder chauffeur op de baan mogen, zijn er steeds meer meldingen van incidenten met boze burgers. Waarom?

Ze cruisen vanaf volgende maand als een soort spookauto’s over de wegen van de Amerikaanse staat Californië: zonder stuur, zonder pedalen en zonder menselijke chauffeur. Als dat maar goed afloopt. Want blijkbaar wekken zelfrijdende auto’s bij steeds meer gewone Californiërs angst en agressie op.

Beschadigde achterbumper

Bij twee van de zes gerapporteerde ongelukken met zelfrijdende auto’s in Californië dit jaar ging het om botsingen met mensen. En, zo ziet het ernaar uit, waren het botsingen met opzet. Ze zouden veroorzaakt zijn door boze Californiërs, meldt de krant The Guardian.

Op 10 januari bijvoorbeeld, zou een voetganger in het San Francisco Mission District een zelfrijdende auto van GM hebben aangevallen, toen hij voor een rood licht stond. De man zou op de robotauto geroepen hebben en de achterbumper hebben aangevallen ‘met zijn hele lichaam’. De bumper zou zwaar zijn beschadigd.

Boze taxichauffeur

In een ander incident op 28 januari, zou een taxichauffeur uit zijn wagen zijn gestapt toen hij de zelfrijdende wagen zag en boos op de voorruit geslagen hebben met een onbekend voorwerp, waardoor er een grote kras ontstond. Kort daarvoor waren er in Californië ook meldingen van verschillende incidenten waarbij bewakingsrobots werden aangevallen.

Van over de hele wereld hebben bedrijven de afgelopen jaren de toestemming gekregen om zelfrijdende auto’s in Californië te testen. Vanaf 2 april kunnen vergunningen voor voertuigen zonder personen aan het stuur worden aangevraagd. Maar daarvoor moet bewezen worden dat de auto’s voldoen aan de veiligheidsnormen en bijvoorbeeld beschermd zijn tegen hackers.

Verder moet de werking van de auto op afstand worden opgevolgd en moeten de voertuigen alle rijgegevens vastleggen - vergelijkbaar met het systeem van de zwarte dozen in de luchtvaart. Ook moet een procedure komen voor de communicatie met een politieagent wanneer een robotauto wordt aangehouden. Bovenstaande incidenten maken duidelijk waarom.