Posters van Suitsupply gevandaliseerd: ‘Dit verwacht je niet in Nederland’
Foto: Suit Supply

De nieuwe campagne van Suitsupply met twee zoenende mannen, die er eerder toe leidde dat het Nederlandse kledingmerk wereldwijd meer dan 10.000 volgers verloor op sociale media, stuit nu ook op weerstand in eigen land. Meer dan dertig bushokjes zijn gevandaliseerd.

Dat het Nederlandse kledingmerk Suitsupply niet verlegen zit om een controversiële stunt, is een publiek geheim. Drie jaar geleden kwam het merk onder vuur te liggen door een vrouwonvriendelijke campagne die de focus, volgens critici, op rollenpatronen en machogedrag legde. Om die perceptie te counteren, besliste Suitsupply om geen arsenaal naakte vrouwen meer op te voeren, maar juist de mannen in hun blootje te zetten. Opnieuw een beslissing die niet bij iedereen in goede aarde viel.

Toch kreeg Suitsupply nooit tegenkanting als de afgelopen weken. Het merk besliste namelijk om posters te verspreiden met twee zoenende mannen die elkaar liefdevol aankijken. In Rusland en Saudi-Arabië waren er alternatieven nodig, aangezien zulke beelden er tegenstrijdig zouden zijn met de wetgeving. Maar ook in andere landen stuitte Suitsupply op verzet. Meer dan 10.000 mensen kozen ervoor om het merk niet langer te volgen op sociale media.

Het bedrijf besliste niet toe te geven aan de druk op sociale media en verspreidde de posters in alle landen waar Suitsupply actief is en waar de beelden niet in strijd zijn met de lokale wetgeving.

Hakenkruis en ingegooid glas

Al lijkt dat Suitsupply verrassend genoeg zuur op te breken in Nederland zelf, de thuisbasis van het merk, waar eind vorige week zowat 5.000 posters werden opgehangen. De afgelopen dagen werd melding gemaakt van meer dan dertig gevandaliseerde bushokjes.

 

Bij enkele posters kleefden voorbijgangers gekleurde tape over de gezichten van de zoenende modellen. Op minstens één poster spoot een vandaal zwarte verf over de gezichten en tekende hij eronder een hakenkruis. Verschillende vandalen gooiden het glas in van de bushokjes op de plaats waar de lippen van de modellen elkaar raken.

‘Hoe leg je dat uit aan kinderen’

De ceo van Suitsupply, Fokke de Jong, kreeg de afgelopen dagen ook honderden klachten en verwensingen in zijn mailbox. Dat meldde hij aan de Nederlandse nieuwswebsite nu.nl. ‘Veel mensen vragen ons hoe ze deze posters aan hun kinderen moeten uitleggen’, zegt De Jong. ‘Dat zijn vragen die wij nooit krijgen als we een erotisch geladen poster met een man en een vrouw gebruiken.’

De Jong is erg geschrokken van het vandalisme in eigen land. ‘We hadden best heftige reacties verwacht, maar niet in deze mate. En zeker niet in Nederland.’ De posters zullen zoals gepland nog enkele dagen blijven hangen. Daarnaast blijft de campagne nog het hele voorjaar lopen in de winkels van Suitsupply.

 

New Spring Summer 2018 | Find Your Perfect Fit

Een bericht gedeeld door Suitsupply (@suitsupply) op