Pengo maakt betalingen via sociale media mogelijk
Foto: mvdv
Je hebt geld voorgeschoten voor een etentje of een gemeenschappelijk cadeau, maar er heeft nog niemand terugbetaald? Met Pengo van Belfius kan je je vrienden voortaan makkelijk een betalingsverzoek sturen via Facebook Messenger of Whatsapp. De nieuwe dienst is ook gewoon beschikbaar voor niet Belfius-klanten.

Pengo zit standaard al geïntegreerd in Facebook Messenger en is toegankelijk voor iedere meerderjarige houder van een zichtrekening bij een Belgische bank. Om de dienst toe te voegen klik je in Messenger op het onderdeel Ontdekken en voer je in het zoekvenster gewoon 'Pengo' in. Een chatbot legt je vervolgens stap voor stap de werking uit en helpt je ook bij de eenmalige configuratie. Zo wil Pengo uiteraard het bankrekeningnummer weten waarop je de betaling wil ontvangen.

Nadat je het verschuldigde bedrag en een korte mededeling (bijvoorbeeld: kosten feestje) hebt ingevoerd, kan je het betalingsverzoek zowel versturen vanuit Messenger zelf als via Whatsapp. Voor de ontvanger is het eenvoudig om de betaling onmiddellijk uit te voeren. Dat kan met de app van Belfius zelf, maar ook via de Bancontact-app. De betaling wordt met andere woorden uitgevoerd door de bank van de persoon die de betaling valideert, wat hetzelfde veiligheidsniveau garandeert als bij elke andere bankverrichting.

Klanten van Belfius kunnen Pengo ook rechtstreeks vanuit de Belfius mobile-app gebruiken, wat voor bijkomende mogelijkheden zorgt. Zo kun je het betalingsverzoek meteen linken aan een bepaalde verrichting in de historiek van de rekening of van de kredietkaart. Verder kun je het verzoek naar meerdere personen tegelijk sturen, waarbij het bedrag automatisch wordt gesplitst.