De Internationale Vrouwendag is zeker nog relevant. Dat vinden columniste Maartje Luif en communicatiespecialiste Hanan Challouki. Maar voor hen mag het geen tweede Moederdag worden. Het kan beter over de essentie van de zaak gaan: de strijd voor vrouwenrechten.

‘In de aanloop naar de Vrouwendag duiken ze steeds weer op. De reclames voor bloemen of lippenstift. Mannen worden aangespoord om vrouwen complimenten te geven, of te overladen met allerlei cadeautjes. Het mag vaak oprecht zijn bedoeld, maar het heeft helemaal niks te maken met datgene waar Vrouwendag voor staat. Integendeel, het is zelfs contraproductief’, vindt Maartje Luif.

Voor haar gaat de essentie over het vele onrecht dat vrouwen wereldwijd nog wordt aangedaan. 'Ook hier, in ons land. Denk aan discriminatie, of genitale verminking. Die dagelijkse strijd voor vrouwenrechten, dat is waarrond het moet draaien. En niet rond het uitdelen van goedbedoelde complimentjes. Daar sussen we elkaar alleen maar mee in slaap, alsof het in België verder prima gaat.’

Voor Luif is er niets mis met een compliment. ‘Maar die mogen ons elke dag gegeven worden, daar is geen speciale dag voor nodig. En zeker Vrouwendag niet. Misschien is dit wel net de beste dag om als man géén complimentjes uit te delen aan vrouwen. Dan kunnen we het weer hebben over wat er echt toe doet. Waarom telt de (federale, red.) regering bijvoorbeeld slechts een handvol vrouwen?’

Rolmodellen

Hanan Challouki van het Antwerpse marketingbureau Allyens vindt Vrouwendag nog altijd 'heel relevant en nuttig'. ‘Er bestaat nog altijd veel onrecht voor vrouwen’, zegt ze.

Ook voor haar mag het geen tweede Moederdag worden. ‘Op zich is er niets mis met felicitaties en complimenten. Maar we moeten dan vooral stilstaan bij wat vrouwen voor ons al hebben verwezenlijkt en wat wij in de toekomst nog moeten realiseren.’

Hoe kijkt de moslimgemeenschap naar de Internationale Vrouwendag? ‘Niet anders dan in andere groepen van de samenleving, denk ik. Dat is ook niet nodig’, zegt Challouki.