50 bedrijfsleiders: ‘We willen meer vrouwen aan de top’
Hans Bourlon, ceo Studio 100. Foto: Kristof Vadino
Aan de vooravond van de internationale vrouwendag klagen 50 mannelijke en vrouwelijke bedrijfsleiders aan dat de zakenwereld een mannenwereld blijft. Dat doen ze in een opiniestuk waar De Tijd/L'Echo woensdagochtend in primeur mee uitpakten.

‘Het is tijd. Het is nodig. Wij maken er werk van.’ Het opiniestuk liegt er niet om: 50 ceo’s, bedrijfsleiders en leidinggevenden vinden het stuitend dat aan de top van de Belgische zakenwereld slechts in 1 op de 4 gevallen een vrouw staat. Bij de ondertekenaars vinden we onder meer Bert De Graeve (Bekaert), Dominique Leroy (Proximus), Hans Bourlon (Studio 100), Gert Ysebaert (Mediahuis), Karel Van Eetvelt (Febelfin), Luc Sels (KU Leuven) en Raymonda Verdyck (Gemeenschapsonderwijs GO!). Ann Caluwaerts, topvrouw van Telenet, nam het initiatief.

‘Meer dan ooit moeten bedrijven inzetten op diversiteit – niet alleen in hun raden van bestuur maar ook in de directiekamers en op alle niveaus van leiding geven’, klinkt het. ‘In een exponentieel veranderende wereld is diversiteit voor een onderneming een ongelofelijke troef.’

De bedrijfsleiders willen ‘vrouwelijk leidinggevend talent dringend meer aanmoedigen, begeleiden en promoveren’. ‘We zijn het verschuldigd aan onze bedrijven, aan onze economie, aan de maatschappij en aan onze dochters en kleindochters.’

‘Gelijkwaardigheid moet een thema van elke dag zijn en niet alleen op deze Internationale Vrouwendag’, aldus nog de bedrijfsleiders. ‘Het stimuleert creativiteit, empathie, teamwork en zorgt eenvoudigweg voor betere resultaten en een beter bedrijf.’

De ondertekenaars besluiten met een oproep: ‘Vrouwen moeten nog meer durven dromen, hoger mikken én doen – en hebben naast rolmodellen ook onze steun nodig om te geloven dat ze het echt kunnen waarmaken. Zij hebben ons nodig. En wij hebben hun talent ook broodnodig.’