De Zegher: ‘Ik had geen argwaan over collectie Toporovski’
Foto: DVH

‘Ik had niet meteen argwaan over de collectie Toporovski’, zei Catherine de Zegher gisteravond in de cultuurcommissie van de stad Gent. De museumdirectrice van het Museum voor Schone Kunsten (MSK) Gent sprak er voor het eerst in het openbaar nadat op 15 januari twijfels rezen over de collectie Russische avant-gardekunst in haar museum.

De Zegher beantwoordde vragen van Gentse politici over de omstreden Russische avant-gardistische werken die het MSK Gent tentoonstelde. Al snel rees twijfel over de echtheid van de werken, waarna ze werden weggehaald. 

‘Als een minister (cultuurminister Sven Gatz, red.) me vraagt om eens te kijken naar een collectie, dan is dat interessant’, zei De Zegher in de cultuurcommissie. ‘De collectie was al twaalf jaar in België en ze was ondergebracht in een stichting. Dus had ik niet meteen argwaan. Dit was een kans om met onze beperkte middelen veel kunstwerken te tonen.’

Op de vraag of het geen risico was om een uitzonderlijk rijke collectie, van een onbekende verzamelaar en met werken die geen bekende herkomst hadden in huis te halen, zei De Zegher: ‘Het oog van een curator is getraind op het herkennen van valse kunstwerken. Daar heb ik 35 jaar op getraind en ik hoop dat mijn oog goed gefunctioneerd heeft.’

‘Fenomenale collectie’

‘Zijn de werken vals’, ging De Zegher verder, ‘dan is er sprake van een gigantische oplichterij, van een minister, van mij, van een museum en van de stad Gent. Zijn ze echt, dan zitten we in een ander scenario. Dan heeft Gent een fenomenale collectie aangebracht.’ Waarop haar ondervragers opmerkten dat ze wel heel veel partijen mee in het bad trok en er haar op wezen dat zij de verantwoordelijkheid draagt.

De Gentse schepen van Cultuur Annelies Storms (SP.A) zegt het vertrouwen in De Zegher te behouden tot de resultaten van een audit bekend zijn. Die zal moeten uitwijzen of het museum de vereiste regels inzake bruiklenen volgde.