Eindelijk locatie voor zeesluis in Zeebrugge
Foto: BELGAIMAGE

De Vlaamse regering heeft na tien jaar onderzoek vastgelegd waar een nieuwe zeesluis in de haven van Zeebrugge moet komen. Het Brugse stadsbestuur wil de beslissing nog bijsturen.

Al meer dan een decennium wordt gedebatteerd over een nieuwe zeesluis in de haven van Zeebrugge. De huidige Vandammesluis, gebouwd in 1984, vertoont vaker gebreken en dat maakt de haven kwetsbaar. Als de sluis het begeeft, kunnen zeeschepen vast komen te zitten in de achterhaven en valt de economische activiteit stil.

De Vlaamse regering heeft vandaag een ‘voorontwerp voor een voorkeursbesluit’ op tafel gelegd. Daarmee wordt eindelijk een locatie gekozen voor een nieuwe sluis. Die zou komen op de plaats van de Visartsluis. Het hele project – inclusief het aanleggen van wegen – kost meer dan 1 miljard euro.

‘Na onder meer Oosterweel halen we opnieuw een belangrijk investeringsdossier uit het slop’, verklaart Ben Weyts, minister van Mobiliteit en Openbare Werken. Volgens Weyts is de gekozen optie de beste omdat de omgeving maximaal ontzien wordt.

Bijsturen

Het Brugse stadsbestuur is maar matig enthousiast over de beslissing. Zij schoven een andere optie, het Verbindingsdok, naar voren. ‘Dat was beter voor het dorp en beter voor de haven’, zegt burgemeester Renaat Landuyt (SP.A). De door de Vlaamse regering gekozen locatie drijft immers een wig tussen de Zeebrugse stationswijk en de Zeebrugse dorpskern.

Maar volgens Weyts heeft het Verbindingsdok ‘waarschijnlijk een grote impact op de natuur, waardoor sowieso veel onderzoek nodig zou zijn geweest’. Daardoor dreigt de nieuwe sluis jaren uitgesteld te worden.

Brugge gaat niet voor de Vlaamse beslissing liggen omdat het niet wil dat er nog langer uitstel komt voor de sluis. ‘Wij zijn ondertussen de meest bestudeerde regio. Dat is waarschijnlijk goedkoper dan beslissingen nemen’, zegt Landuyt. ‘Ik wil niet verantwoordelijk zijn voor het niet nemen van beslissingen.’

Het Brugse bestuur vecht de locatie dus niet aan, maar wil de beslissing wel nog bijsturen. ‘We willen geen onteigeningen van woonhuizen. In plaats van de wegen te verbreden rond de sluis willen we ze net vernauwen en het zwaar vervoer daar weghalen’, zegt Landuyt. ‘De zone rond de sluis is nu de lelijkste van Zeebrugge. Dat kunnen we aanpakken.’