Proximus-topvrouw relativeert nationale panne
Dominique Leroy was ‘verrast’ dat er zoveel reactie kwam toen alle Proximus-klanten geen tv meer konden kijken. Foto: BELGA

Dominique Leroy, ceo van Proximus, zegt dat ze ‘verrast’ was over het aantal klachten rond de nationale panne, in prime time, van Proximus-tv op 8 januari.

Op 8 januari tussen ongeveer 20u en 21.30 uur werd het tv-scherm van alle Proximus-klanten in België zwart. Pal in prime time, wanneer een groot deel van het land voor de televisie zat, werd Proximus getroffen door een grote, nationale panne. Maar Dominique Leroy, topvrouw van Proximus, had niet verwacht dat die zoveel reactie zou teweegbrengen.

‘Eerlijk gezegd was ik verrast door het aantal reacties’, zo stelde Leroy op de persconferentie van de jaarresultaten. ‘Want onze internetverbindingen bleven werken, net als mobiele en vaste telefonie. Het enige wat niet werkte, was televisie.’

Door interne problemen was de helpdesk bovendien amper bereikbaar, ‘maar we hebben heel snel gecommuniceerd via sociale media en sms.’ Ook heeft Proximus achteraf een commerciële geste gedaan, door een aantal betaalpakketten twee weken gratis aan te bieden. Ze wijst er ook fijntjes op dat ook de concurrenten met pannes te kampen hadden. Tien dagen later ondervonden klanten van Telenet immers problemen met vaste telefonie. ‘En daar is amper over gesproken.’

‘Ik wil de impact niet minimaliseren’, zo stelde Leroy, ‘Maar we waren wel verrast aan de hoeveelheid aandacht en belang die aan dit incident zijn gegeven.’

Vlak na de panne werd een elektriciteitspanne als oorzaak aangewezen. Dat klopte niet, zo gaf Leroy toe. Het ging om twee menselijke fouten bij een ingreep in een datacenter. Er was wel degelijk een elektrische storing, maar die lag niet aan de oorzaak van de panne.