AB InBev ziet bierconsumptie stagneren
Stella Artois is een van de succesbieren van AB InBev. Foto: BELGA

Het grootste bedrijf van België perste opnieuw meer winst uit een markt die niet meer groeit.

Bierbrouwer AB InBev heeft vorig jaar nauwelijks meer bier verkocht dan het jaar ervoor. De stijging van het biervolume bedroeg een verwaarloosbare 0,6 procent. Als ook de andere dranken worden meegeteld, ging het volume met maar 0,2 procent omhoog. Vooral in westerse landen is bierconsumptie op de terugweg, en daar draagt de brouwer van Stella en Jupiler de gevolgen van.

Toch ging de omzet van de brouwer vorig jaar met 5,1 procent omhoog. Het bier wordt dus duurder verkocht. Dat kan, doordat de consumentenvoorkeur verschuift van pils naar speciaalbier. Er wordt in veel landen minder gedronken, maar wat er gedronken wordt is beter van kwaliteit. De High End Company, een afdeling van AB InBev die de duurste bieren groepeert, zag zijn omzet vorig jaar met 25,8 procent toenemen.

AB InBev slaagde er wel in om meer winst te maken. De nettowinst ging er met 64 procent op vooruit, van 4,8 miljard dollar naar 7,9 miljard dollar. Dat was mogelijk doordat de brouwer de vruchten plukte van de overname van concurrent SAB Miller. Dat maakte heel wat kostenbesparingen mogelijk. Ook het economische herstel in Brazilië droeg bij aan de winstverhoging. Per aandeel kwam de winst uit op 4,04 dollar. Dat was iets lager dan wat analisten hadden verwacht. ‘De beste prestatie in drie jaar’, aldus de bedrijfsleiding in een persbericht. ‘We zijn goed op weg om het meest succesvolle integratie-project dat we ooit hebben uitgevoerd tot een goed einde te brengen’.

AB InBev waarschuwde dat de resultaten over het eerste kwartaal van dit jaar niet fantastisch zullen zijn, omdat er veel marketingkosten gemaakt zullen worden.