Spotify trekt naar beurs New York
Foto: REUTERS

Er wordt al langer gespeculeerd over een beursgang van Spotify, maar nu is het officieel. De muziekstreamingdienst heeft een aanvraag ingediend voor een beursgang aan de New York Stock Exchange (NYSE). Spotify krijgt een notering onder het beurssymbool SPOT.

De muziekstreamer breidde vorig jaar de raad van bestuur uit met vier nieuwe gezichten. Waarnemers wisten toen al genoeg: er komt een beursgang aan. Nu heeft Spotify een aanvraag ingediend bij de Amerikaanse beurstoezichthouder SEC. De beursgang zal niet worden begeleid door banken.

In het geval van Spotify is het niet zomaar een beursgang. Niemand zal in staat gesteld worden om in te tekenen op een aandelenverkoop. Spotify doet het dus anders. Er worden geen nieuwe aandelen aangeboden, en de bestaande aandeelhouders zullen niet verkopen. Wat ze gaan doen, is een deel van hun aandelen verhandelbaar maken. Het gaat om een bedrag van 1 miljard dollar.

Marktprijs

Het voordeel daarvan is dat er een marktprijs tot stand komt. De aandeelhouders kunnen naar believen beslissen of ze aandelen verkopen, wanneer ze dat doen en hoeveel ze verhandelen. Ze houden alles compleet zelf in de hand. Behalve de prijs, die door vraag en aanbod tot stand komt.

Eerder schreef De Standaard dat er maar één reden kan zijn waarom de Zweden voor zo’n bijzondere procedure kiezen. Ze willen hun belang in het bedrijf niet delen met nieuwe aandeelhouders. Ze voorkomen op die manier dat ze verwaterd worden, om het beursjargon te gebruiken. Tegelijk hebben ze wel de mogelijkheid om hun aandelen te gelde te maken als ze dat willen. Dat is vooral belangrijk voor managers die een deel van hun beloning in de vorm van aandelen en opties krijgen. Die willen op een bepaald moment boter bij de vis. Tot nu toe heeft Spotify dat opgelost door de aandelen zelf terug te kopen.

70 miljoen betalende gebruikers

De van oorsprong Zweedse onderneming kwam ook met cijfers over 2017. De omzet bedroeg bijna 4,1 miljard euro, met een operationeel verlies van 378 miljoen euro. Het aantal maandelijks actieve gebruikers lag in december op 159 miljoen, een stijging van 29 procent ten opzichte van een jaar eerder. Het aantal betalende gebruikers is meer dan 70 miljoen.

Het in 2008 opgerichte en in Stockholm gevestigde Spotify is beschikbaar in 61 landen en biedt naar eigen zeggen meer dan 30 miljoen muzieknummers.