Zelfrijdende auto rijdt nu ook echt zelf in Californië
Een zelfrijdende auto (met bestuurder) op de A2. Foto: BELGAIMAGE

In de Amerikaanse staat Californië is de testfase voorbij, de zelfrijdende auto’s hebben definitief groen licht gekregen. Vanaf 2 april moet er niet langer verplicht een bestuurder aanwezig zijn in de wagen om over te nemen bij een noodgeval.

Er mogen vijftig bedrijven aan de slag met de nieuwe licentie in Californië. Volgens de nieuwe regels mogen de bedrijven de voertuigen ook vanop afstand besturen. Ze kunnen eveneens met de politiediensten en andere bestuurders communiceren wanneer iets verkeerd loopt.

‘Dit is een grote stap voorwaarts voor autonome technologie in Californië’, zegt Jean Shiomoto, voorzitter van het DMV (Department of Motor Vehicles, een Amerikaanse overheidsorganisatie die zich bezighoudt met de administratie van rijbevoegdheid, rijbewijzen en autoregistratie) aan The New York Times. ‘Veiligheid is onze topprioriteit, en we zijn klaar om samen te werken met autobouwers die volledig zonder bestuurder rijden in Californië’, aldus Shiomoto.

En bij ons?

Vlaams minister voor Innovatie Philippe Muyters (N-VA) wil in 2019 de eerste zelfrijdende auto’s in Vlaanderen laten rijden. In april starten de werken om dit mogelijk te maken. Een deel van de E313 en de aansluiting op de Antwerpse Ring tussen Deurne en Borgerhout worden uitgerust met sensoren en bekabeling.

Het project kan rekenen op 3 miljoen euro Vlaamse steun. ‘Voor we de zelfrijdende auto massaal op de weg laten, moet dat heel erg goed getest worden. Vooral de dataverwerking moet stabiel en met een duizelingwekkende snelheid kunnen gebeuren. Als we online een video kijken, winden we ons soms op over dat draaiend wieltje als de video aan het bufferen is. Welnu, met de zelfrijdende auto mag dat absoluut niet gebeuren. Een milliseconde hapering kan betekenen dat de auto ergens tegenrijdt en kan levens kosten. Heel erg goed testen is dus cruciaal’, aldus Muyters.