Vorig jaar koos maar een kwart van de Belgen die een auto kochten voor een dieselwagen. En de doodsstrijd van diesel is nog niet aan zijn einde gekomen.

De Belg en zijn dieselwagen. Ooit leken ze onafscheidelijk, maar die tijden zijn voorgoed voorbij. In 2017 schreven Belgische particulieren 67.933 nieuwe dieselwagens in. Daarmee maakt diesel nog maar 26,8 procent van het totaal uit (zie grafiek). Dat blijkt uit cijfers van de automobielfederatie Febiac. En dat terwijl diesel vijf jaar geleden nog goed was voor de meerderheid (53,3 procent) van alle nieuw ingeschreven wagens.

Het verlies komt vooral benzinewagens en hybride benzinewagens ten goede, die intussen 72,6 procent van de markt afdekken. ‘En die trend zal zich nog verder zetten’, voorspelt Tony Verhelle, hoofdredacteur van Autogids. ‘Dieselwagens hebben alleen voor veelrijders nog zin, mensen die meer dan 25.000 kilometer per jaar afleggen. En dat zijn er niet bijster veel.’

De laatste jaren hebben autoconstructeurs ingezet op het zuiniger maken van benzinewagens. Daardoor zijn die het verbruik van de dieselwagen stilaan gaan benaderen. Tegelijk is het prijsverschil tussen diesel en benzine aan de pomp weggesmolten, doordat het fiscale gunstregime voor diesel werd afgebouwd. In sommige tankstations is benzine al goedkoper dan diesel.

Bovendien werden diesels in 2011 nog stevig bevoordeeld via een milieupremie van 15 procent van de aankoopprijs, die de overheid toekende bij aankoop van een wagen die minder dan 105 gram CO2 per kilometer uitstootte. Enkel kleine diesels kwamen daarvoor in aanmerking. Dat regime ging intussen op de schop.

Rekening maken

Meer zelfs, een diesel kopen werd intussen fiscaal bestraft. ‘Sinds de nieuwe autofiscaliteit van enkele jaren geleden moet je voor een diesel een hogere belasting op inverkeerstelling betalen,’ zegt Joost Kaesemans, woordvoerder van Febiac. En de Belg, die maakt intussen zijn rekening. ‘De consument is beginnen nadenken. Rijd ik wel genoeg kilometers? Loont het nog om een diesel te kopen? En dat is een goede zaak.’

Intussen is ook het sentiment rond diesel helemaal gekanteld. ‘Sinds Dieselgate in 2015 houdt het slechte nieuws niet meer op’, zegt Kaesemans. ‘Dat speelt heel sterk mee. Ook het opduiken van lage-emissiezones in steden doet diesel almaar meer in de ban. En dan is er nog de toenemende aandacht voor onze luchtkwaliteit, zoals ook wordt aangetoond in de berichtgeving rond het project CurieuzeNeuzen (DS 26 februari).

Bedrijfswagens

Als we kijken naar het totale aantal nieuwe auto’s die 2017 werden ingeschreven, dan houdt diesel beter stand met 46,3 procent van het totaal, vergeleken met 48,2 procent voor benzinewagens. Al is de trend dalend. De vele bedrijfswagens in ons land zijn de verklaring. ‘Daar is men conservatiever,’ zegt Verhelle, ‘omdat de hogere inruilwaarde voor diesels in rekening wordt genomen.’ Nog te veel car policy’s van bedrijven verplichten werknemers een diesel te kiezen, weet Kaesemans.

Maar ook voor bedrijfswagens verwachten experts dat de zwanenzang is ingezet. De snelheid waarmee dat gebeurt, zal ook afhangen van hoe snel de elektrische wagen doorbreekt.