Zorgt Paul McCartney voor verschuiving in het modelandschap?
Stella McCartney Foto: Photonews
Het ziet ernaar uit dat de Britse modeontwerpster Stella McCartney zichzelf binnenkort weer eigenaar kan noemen van het gelijknamige modelabel. De Franse luxegroep Kering verkoopt zijn aandeel van vijftig procent in het merk en volgens een welingelichte bron is het formeel overgangsproces al in gang gezet. Dat schrijft modesite Business of Fashion.

Na een samenwerking van zeventien jaar verkoopt de Franse luxegroep Kering (dat ook mede-eigenaar is Gucci, Yves Saint Laurent en Balenciaga) zijn vijftig procent van de aandelen terug aan Stella McCartney. De openbare aankondiging, oorspronkelijk gepland voor begin januari, zal volgens de anonieme ingewijde niet lang meer op zich laten wachten, weet Business of Fashion.

Nog volgens de bron, legt het HR-team van Stella McCartney momenteel de laatste hand aan een boekje waarin de details van de scheiding worden toegelicht om werknemers zo goed mogelijk te informeren. Daarin zou onder meer staan dat Kering-merken tijdens het transitieproces, dat tot twee jaar kan duren, geen medewerkers van bij Stella McCartney aannemen.

Papa Paul

Daarnaast gonst het van de geruchten dat Stella de overname niet helemaal zelf zal betalen, maar dat papa en ex-Beatle Paul McCartney een handje toesteekt. Om welk bedrag het gaat, is onbekend. En of alles klopt, valt af te wachten. Het enige waarmee beide partijen tot nu toe naar buiten zijn gekomen, is een gezamenlijke mededeling waarin staat dat niets is bevestigd.

Kering wil zich in de toekomst meer gaan concentreren op de andere grote merken die het in zijn portefeuille heeft zitten. Het gaat onder meer om Gucci, Yves Saint Laurent en Balenciaga, die momenteel allemaal hoge toppen scheren. Het heeft zo onder meer al besloten om Puma van de hand te doen en is nu ook van plan om hetzelfde te doen met zijn aandelen van Stella McCartney. En het is Stella zelf die volgens Business of Fashion daarvoor in polepositie ligt.

Niet dat haar label het slecht doet, integendeel. Het boekt jaarlijks een omzet tussen de 140 en 190 miljoen euro. Stella McCartney heeft een beautylijn die goed boert en haar samenwerking met Adidas houdt al sinds 2004 stand, een eeuwigheid in de modewereld. De Britse ontwerpster wordt ook algemeen bewonderd voor haar inzet voor een schonere industrie, voor haar protest tegen bont en voor haar zoektocht voor innovatieve, duurzame materialen. Ze zou er naar verluidt dan ook allesbehalve tegenop zien om weer haar eigen baas te worden.