Jaar vertraging voor bouw autotunnel onder Leien
De werken zorgen in het centrum van Antwerpen voor veel fileleed Foto: Photo News

De autotunnel onder de Antwerpse Leien, waarvoor er momenteel een ‘knip’ in de drukke verkeersas is, gaat pas begin 2020 open. Dat is een jaar later dan gepland, geeft de aannemer nu toe. Het is niet duidelijk of het stadsbestuur een compensatie vraagt. Bovengronds verloopt alles wel nog min of meer volgens schema.

De Noorderlijn is een project van de stad, De Lijn en het Agentschap Wegen en Verkeer dat onder meer een autotunnel onder de Leien, een tramlijn over de noordelijke Leien en een volledig vernieuwd premetrostation Opera inhoudt. De aannemer Tramcontractors heeft nu  aan de opdrachtgevers bevestigd dat het ondergrondse luik aan de Leien ernstige vertraging oploopt.

De stad kan de oorzaken die de aannemer aanhaalt voor de vertraging volgens schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) niet vrijgeven door een vertrouwelijkheidsclausule in het contract.

‘We zijn in gesprek met de aannemer om te bekijken welke optimalisaties kunnen worden gerealiseerd om de vertraging zo veel mogelijk te beperken en het project binnen de nieuwe vooropgestelde timing kwaliteitsvol af te werken’, zegt Kennis. Of er mogelijk juridische stappen volgen tegen de aannemer, wilde hij niet kwijt.

Volgens de nieuwe timing zal de autotunnel in januari 2020 openen. Het premetrostation Opera zou zes maanden vertraging hebben opgelopen en in maart 2019 klaar zijn. Ook een ondergrondse parking loopt vertraging op. Bovengronds schuift de werf van de Teniersplaats wat mee op, maar het Operaplein zou wel deze zomer klaar zijn. Ook de tramlijn op de noordelijke Leien zou zoals gepland in januari 2019 operationeel zijn.